تدوین, فیلمبرداری

هر آنچه که باید درباره فوتیج بدانیم

فوتیج

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که فوتیج چیست ؟‌ حتما برایتان جالب است که بدانید کلمه فوتیج از کلمه فیلم گرفته شده، پس معنی فوتیج همان فیلم است ولی نه آنچه که در تصور شماست. معمولا وقتی از کلمه فیلم استفاده می شود افراد افراد مختلف یاد فیلم های سینمایی می افتند. درصورتی که وقتی از کلمه فیلم استفاده میکنیم منظورمان نحوه ساخت این فوتیج ها است. همچنین در قسمت فروشگاه استودیو ادیب می‌توانید انواع فوتیج های ویدئویی را مشاهده و دانلود نمایید.

فوتیج چیست؟

در حرفه فیلمسازی و مراحل تولید ویدئو، فایل های فیلم به صورت خام یا بدون ویرایش هستند که در اولین مرحله به وسیله دوربین های فیلمبرداری ضبط می شوند. این فیلم های خام که معمولا برای فیلم های متحرک، کلیپ های ویدئویی، نمایش های تلویزیونی یا کارهای مشابه مورد استفاده قرار میگیرند تولید می شود. مرحله بعد از ضبط این ویدئو ها توسط دوربین فیلمبرداری، ویرایش توسط نرم افزارهای تدوین فیلم است. در مرحله تدوین فیلم ممکن است ویرایش های مختلفی ازجمله برش ویدئو، تصحیح رنگ، کات و هر مورد دیگر که ممکن است نیاز باشد صورت میگیرد.

با این تفاسیر فوتیج ها به عنوان اولین متریال برای تولید یک کلیپ ویدئویی نام برده می شود.

 

انواع فوتیج

معمولا تدوینگران و طراحات گرافیکی برای بالا رفتن کیفیت پروژه های خود در نرم افزارهایی مانند پریمیر پرو، افتر افکت، فوتوشاپ و… از فایل های خام و لایه باز در طراحی ها و تدوین ویدئو های مختلف استفاده می کنند. این امر به افزایش سرعت ، جذابیت پروژه، بازدهی بالاتر و حرفه ای تر شدن کار تاثیر مثبت دارد.

این فایل ها که بصورت خام، بدون بکگراند( ترنسپرنت) و لایه باز مورد استفاده قرار میگیرند باعث می شود تا جلوه های ویژه ای به پروژه ها اضافه کنند.

بصورت کلی انواع مختلفی از این فایل ها، فوتیج ها و پروژه های آماده برای انواع نرم افزار های مورد استفاده وجود دارد.

 

کاربرد های فوتیج

همانطور که گفته شد کلمه فوتیج یعنی ویدئو، اما ویدئویی که هیچ ویرایشی روی آن انجان نشده و بصورت خام باشد. کلمه فوتیج معمولا در پروژه های تدوین فیلم و جلوه های ویژه تصویری مورد استفاده قرار میگیرد. پس فوتیج ها در واقع ویدئو های خامی است که توسط دوربین های فیلمبرداری ضبط می شوند.

در سالهای دور که اولین دوربین های فیلمبرداری اخراع شدند و هنوز علم تدوین و اصلاح رنگ وجود نداشت، تصاویری که دوربین های فیلمبرداری ضبط میکردن “فوتیج” نام گرفتند. از همان زمان بود که این کلمه در پروژه ساخت ویدئو ها و تدوین جای خود را باز کرد.

بطور کلی فوتیج ها با استفاده از دوربین های حرفه ای و با هدف فروش به صورت خام ضبط می شوند. به این روش که فیلمبرداری در مناطق و مکان های مختلفی از جمله ساختمان، فضای باز، طبیعت، شهر ها و… با استفاده از اصول حرفه ای فیلمبرداری از جمله کادربندی درست، حرکات درست دوربین و غیره ضبط می شوند که میتوان این تصاویر را به تولید کنندگان ویدئو یا تدوینگران میتوان فروخت.

همانطور که گفته شد فوتیج ها در مرحله پس تولید فیلم ها یا همان مرحله تدوین و صداگذاری مورد استفاده قرار میگیرند. از آنجایی که فوتیج های فیلم های خامی هستند پس باید ادیت و تغییرات مختلفی روی آنها اعمال شود تا به ویدئو های جذاب و مورد نیاز تدوینگر تبدیل شوند.

پس فوتیج ها در موضوعات مختلف و دسته بندی های گوناکونی تولید میشوند که تدوینگران و تهیه کنندگان کلیپ های ویدئویی به راحتی بتوانند بنابر خواسته های خود آنها را در پروژه های خود استفاده کنند.

فوتیج چه کاربردی دارد

 

تفاوت فوتیج و کلیپ های ویدیویی

سوالی که معمولا برای کاربران بوجود می آید این است که فوتیج ها با کلیپ های ویدیئویی چه فرقی دارند؟

دلیل این که این موضوع را پیچیده میکند مصطلح شدن واژه فیلم است. فیلم، اصطلاحی کلی است که به هر قطعه ای از یک فیلم نهایی اطلاق می شود. بصورت کلی هرچیزی که دارای تصاویر متحرک است را ویدئو می نامند. حتی ویدئوهایی که قبلا ویرایش یا ادیت شده باشند هم میتوان به عنوان فیلم در ویدئو های دیگر استفاده شوند. پس هر کلیپ ویدئویی، تصاویر، فایل های صوتی، موسیقی، انیمیشن، عکس و … است که در یک ویدئوی تدوین شده استفاده می شود.

باید توجه داشته باشید که تصاویری که برای ساختن یک ویدئو استفاده میشوند با خود فیلم نهایی و ادیت شده متفاوت هستند. مرحله تولید ویدئو ها یا همان تصویربرداری، به ویژه منابع خام ویدئو ها که برای پروژه مورد نظر اجرا می شوند، حجم زیادی از فضای ذخیره سازی شما را اشغال می کنند. که تدوینگرها معمولا هنگام انجام پروژه های سنگین و بزرگ از سرورها یا چند هاددیسک اکسترنال استفاده میکنند.

حتما در نظر داشته باشید که قبل از شروع پروژه بهتر است چندین بک آپ ( پشتیبانی) از فایل های خود داشته باشید.

شاید برایتان جذاب باشد که حتی برای ویدئوهای تبلیغاتی که گاهی درحد چند ثانیه هستند ممکن است حدود 20 یا 30 گیگا بایت حجم داشته باشند . برای بسیاری از افراد این حجم از فیلم ها ممکن است آزار دهنده باشد. اگر فایل خروجی و تدوین شده شما با این حجم زیاد باشد، نه تنها با ذخیره و جابجایی آن با مشکل مواجه هستند، بلکه با انتشار آن بصورت انلاین نیز به مشکل بزرگی برخورد خواهند کرد.

تصور کنید برای ایجاد تغییری کوچک، مانند طولانی کردن زمان نمایش یک عکس در ویدیئو چه کاری میتوانید بکنید. مسلماً هیچ کاری از دست شما بر نمی آید. ولی کسی که این ویدئو را تدوین یا ادیت کرده است می تواند با استفاده از نرم افزار و با دسترسی به فایل های اصلی و خام در این پروژه به راحتی این کار را انجام دهد.

یکی از بهترین راه ها برای جذاب کردن ویدئو های شما استفاده از فوتیج هاست. در گذشته که از فیلم های 35 میلی متری برای ضبط ویدئو ها استفاده می شد. ویراستاران با استفاده از قرقره ها ، فیلم های خام را توسط دستگاه های اختصاصی برش داده و به هم میچسباندند . این یکی از ابتدایی ترین روش های تدوین فیلم به حساب می آید.

کاربرد فوتیج ها

معمولا با توجه به ساختار فوتیج ها، کاربرد های مختلفی نیز برای آنها درنظر گرفته می شود.بعضی از این دسته بندی ها عبارتند از :

  1. ساخت کلیپ های ویدئویی
  2. جلوه های ویژه
  3. ویدئو های آموزشی
  4. موزیک ویدئو و فیلم های عروسی
  5. تیزر های تبلیغاتی
  6. فیلم های سینمایی
  7. ویدئو های مذهبی
  8. و …

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اصلا چرا باید از فوتیج های ویدئویی استفاده کنیم.

همانطور که قبلا هم گفتیم از فوتیج ها جهت جذاب تر شدن و زیبایی ویدئوها میتوان استفاده کرد که به ویدئو های شما جلوه بیشتری اضافه می کند. پس با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که فوتیج ها برای ما کاربرد های زیادی خواهند داشت.

 

انواع فوتیج

معرفی انواع فوتیج

عواملی که کارگردانان و تدوینگران برای ویدئو های خود از فوتیج استفاده میکنند :

یکی از مهمترین عواملی که برای استفاده از فوتیج ها وجود دارد کم کردن هزینه تولید ویدئو ها و همچنین کمتر شدن زمان پروژه ها است. پس منطقی است که کارگردانان و تدوینگران استفاده از فوتیج ها را در اولویت کار خود قرار دهند تا بخواهند هزینه و زمان خود را صرف ساخت و ضبط این افکت ها کنند.

برای مثال فرض کنید کارگردانی برای یک نما از فیلم خود نیاز دارد که صحنه ای از بالای یک شهر را استفاده نماید. ولی ضبط و تصویربرداری از چنین نمایی با استفاده از هلی شات و یا هلیکوپتر، هم نیاز به زمان زیاد و هماهنگی های بسیاری دارد و هم تهیه کننده باید متحمل هزینه بسیار بالایی شود. حال با این تفاسیر میتوان با استفاده از فوتیج های آماده هم در زمان و هم در هزینه های خود صرفه جویی نموده و نماهای مورد نظر خود را ایجاد کنند.

جالب است بدانید امروزه در اکثر فیلم های هالیوودی و پروژه های بزرگ سینمایی نیز از فوتیج های زیادی استفاده می شود.

یکی از رایج ترین و پر کاربردی ترین فوتیج ها، فوتیج هایی هستند که با تکنیک کروماکی تهیه شده اند. باما همراه باشید:

استفاده از فوتیج ها در تکنیک کروماکی

اگر شما نیز نیاز به استفاده از فوتیج ها را در پروژه های خود احساس میکنید پس باید نکاتی را در این مورد مدنظر داشته باشید. مثلا باید بدانید که بطور کلی فوتیج ها به دو دسته تقسیم می شوند:  1- فوتیج های عمومی 2- فوتیج های دارای حق کپی رایت

  • فوتیج های عمومی معمولا رایگان هستند و به راحتی میتوانید آنها را دانلود و استفاده کنید.
  • فوتیج هایی که دارای حق چاپ یا کپی رایت هستند و باید برای دریافت آنها هزینه کنید و بعد از دانلود باید حق کپی رایت آنها به صاحب اثر پرداخت شود

همانطور که گفتیم با استفاده از فوتیج ها می توانید در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید. پس اگر میخواهید از پرده سبز ( کروماکی) استفاده نمایید باید به این نکته توجه داشته باشید که فیلمبرداری با تکنیک کروماکی میتواند ویدئو شما را تا حد زیادی جذاب و چشمگیر کند.

 

کاربرد فوتیج در تکنیک پرده سبز ( کروماکی)

اگر میخواهید از تکنیک پرده سیز در فضای باز استفاده کنید و سپس با استفاده از فوتیج های آماده پروژه خود را کامل کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • نورپردازی: توصیه ای که ما برای این کار داریم این است که قبل از شروع فیلمبرداری با تکنیک کروماکی در فضای باز حتما نوع متریال و فوتیج هایی که مورد نیاز شماست را انتخاب نمایید و سپس اقدام به فیلمبرداری کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مقدارنور، زاویه نورپردازی، درجه کلوین، زمان نور در ساعات شبانه روز نسبت به فوتیج شما متفاوت باشد و بعد از فیلمبرداری ، نور فوتیج ها با ویدئو شما همخوانی نداشته باشد.
  • زاویه دوربین و سایز تصویر: بعد از این که فوتیج خود را انتخاب کردید و نور ها را طبق آن تنظیم کردید، مهمترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید سایز تصویر و زاویه دوربین نسبت به سوژه شماست. فقط کافی است که زاویه دوربین در کروماکی چند درجه با زاویه دوربین کروماکی متفاوت باشد یا اندازه تصویر شما نسبت به فوتیج انتخابی یکی نباشد، آنوقت است که خروجی مورد نظر شما اصلا مورد قبول نخواهد بود؛ یا در زمان تدوین ویدئو به مشکلات زیادی برای هماهنگی این دو مورد مواجه خواهید شد.
  • صدابرداری: صدابرداری در ویدئو ها همانند موارد فوق اهمیت بسزایی در ویدئو شما خواهد داشت. باید سعی کنید همیشه در زمان ضبط ویدئو از ابزار های حرفه ای تر برای ضبط صدا استفاده نمایید تا هماهنگی زیادی بین صدا و ویدئو و فوتیج شما بوجود بیاید. هرچه کیفیت صدای ضبط شده بیشتر باشد شما در تدوین بهتر میتوانید این هماهنگی را ایجاد کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای هماهنگی بیشتر شما میتوانید از فوتیج های صدایی مانند آمبیانس های مختلف یا افکت های صوتی موجود بهترین استفاده را داشته باشید.

 

کلیپ های آماده

یکی از اتفاق هایی که ممکن است برای تدوین با آن مواجه شوید تفاوت بین فوتیج ها و کلیپ های آماده است. شما در کلیپ های آماده با تعداد زیادی از فوتیج ها و افکت های مختلفی روبرو هستید که با استفاده از نرم افزار های تدوین باهم ترکیب و ادغام شده اند و ممکن است چندین طرح گرافیکی یا افکت های مختلف هم رو آنها اعمال شده باشد. پس به هیچ عنوان نمیتوان به آنها نام فوتیج را داد. زیرا همانطور که گفته شد فوتیج ها ویدئو های خامی هستند که هیچ تغییری روی آنها اعمال نشده باشد.

 

کلیپ آماده

فوتیج های آلفا

یکی از پر کاربردی تزین فوتیج ها در مرحله تدوین، آلفا فوتیج ها یا فوتیج های ویدئویی لایه باز هستند. این فایل ها که بصورت لایه باز یا همان بدون بکگراند ( ترنسپرنسی) هستند به شما این اجازه را میدهند تا به راحتی بتوانید برای آنها هر بکگرانی که مناسب است را بگذارید. استفاده از این فوتیج ها باعث میشود که شما هم در زمان صرفه جویی کنید هم متناسب با سلیقه خود ویدئو ها را ویرایش نمائید. آلفا فوتیج ها انواع مختلفی دارند که ما به چند مورد از آلفا فوتیج هایی که بیشترین کاربرد را دارند اشاره می کنیم: آلفا فوتیج آتش بازی، فوتیج های جنگی مانند انفجار، شلیک اسلحه، حرکت وسایل نقلیه و هواپیما و… که میتوانند به ویدئو های شما جلوه های طبیعی تر و جذابی بدهند.

آلفا فوتیج

فوتیج های کروماکی

یکی دیگر از پرکاربردترین و درعین حال پر مخاطب ترین فوتیج های مورد استفاده در ویدئو ها، فوتیج های کروماکی هستند. در این نوع فوتیج ها، سوژه مورد نظر در جلوی پرده سبز ( کروماکی) قرار میگیرد که بعد از ضبط ویدئو به راحتی میتوان در نرم افزارهای تدوین فیلم و بعد از حذف پرده سبز، آن فوتیج را در تدوین ویدئو ها استفاده کرد. یکی از دلایل اصلی که سازندگان ویدئو ها ترجیح میدهند از این نوع فوتیج استفاده نمایند، آسانی استفاده از این فوتیج ها و همچنین دسترسی سریع و آسان به آنها در پلتفرم های مختلف نمایش ویدئو مانند یوتیوب است. که به راحتی میتوان با سرچ موضوع مورد نیاز خود به همراه کلمه green screen به راحتی فوتیج کروماکی مورد نیاز خود را پیدا نمائید.

کروماکی فوتیج

نمونه فوتیج آماده

از کجا فوتیج دانلود یا خریداری کنیم؟

استودیو ادیب که یکی از پرترفدارترین مراجع در این اکوسیستم شناخته می شود، با ایجاد و تهیه و جمع آوری انواع دیتاها و فوتیج ها در زمینه های مختلف که هر روزه گسترده تر می شود، انواع افکت ها و فوتیج های جذابی را برای شما فراهم میکند که به آسانی با دانلود آنها می توانید در پروژه های خود استفاده نمائید.

شما میتوانید با استفاده از فوتیج های موجود در وبسایت استودیو ادیب، جدیدترین ، بروزترین و حرفه ای ترین فوتیج ها را خریداری و دانلود کنید. و همچنین با تهیه اکانت های پریمیوم بدون محدودیت در تعداد دانلود از تمام فایل های موجود استفاده نمائید. لازم به ذکر است ، باید به این نکته توجه داشت که در عصر تکنولوژی که در آن قرار داریم و با توجه به رشت روز افزون امکانات، یکی از مهمترین جنبه های تولید محتوا سرعت و تنوع بالا در اجرای پروژه هاست. پس اگر شما هم میخواهید از رغبای خود عقب نمانید این پیشنهاد ما است که از فوتیج های متنوع و جذاب استفاده نمائید.

همچنین این سایت علاوه بر داشتن انواع مختلفی از فوتیج ها، پروژه های آماده بسیاری نیز در اختیار شما قرار داده است و به سادگی می توانید از آنها استفاده کنید.

در این مقاله به کاربرد فوتیج و انواع آن و همچنین موارد استفاده در تکنیک کروماکی پرداختیم. همانطور که قابل حدس است تدوینگران و سازندگان فیلم  از قدیم تا به امروز از فوتیج های ویدئویی برای ساخت ویدئو های خود استفاده نموده اند تا بهترین و حرفه ای ترین کار های خود را خلق کنند. از اولین فیلم های سینمایی گرفته تا فیلم های هالیوودی امروزی که توانسته اند با استفاده از فوتیج های ویدئویی به نتیجه دلخواه برسند و حتی جوایز مهم سینمایی را در زمینه های مختلف از جمله تدوین و صداگذاری دریافت کنند. پس هیچ وقت برای استفاده از فوتیج های ویدئویی شک نکنید.

6 دیدگاه در “هر آنچه که باید درباره فوتیج بدانیم

  1. زهرا گفت:

    سلام من چطور میتونم از فواید برای ویدیوهایی که میخوام بسازم استفاده کنم

    1. ممنونم از وقتی که برای مطالعه این مقاله گزاشتید
      برای دیدن آموزش استفاده از فوتیج ها در نرم افزار پریمیرپرو از لینک زیر استفاده کنید:

      لینک آموزش

      همچنین میتوانید از فوتیج های آماده موجود در لینک زیر با موضوع ویدئو خود در تدوین ویدئو استفاده نمایید

      انواع فوتیج

  2. میثم گفت:

    چطور میشه از این فوتیج ها استفاده کرد؟

    1. برای دیدن آموزش استفاده از فوتیج ها در نرم افزار پریمیرپرو از لینک زیر استفاده کنید:

      لینک آموزش

  3. علی موسوی گفت:

    خسته نباشید
    خیلی عالی و کامل بود. فقط چطوری میشه فوتیج های آلفا درست کرد؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سپاسگذارم
      بهترین و سریع ترین روش استفاده از نرم افزار افتر افکت هست
      حتما در اولین فرصت آموزش ساخت فوتیج های آلفا یا ترنسپرنسی رو براتون آماده میکنم
      ممنون از همراهیتون♥

دیدگاهتان را بنویسید