دیوید لولین وارک «دی دبلیو» گریفیث ( 22 ژانویه 1875 – 23 ژانویه 1948 ) از پیشتازان و مهم ترین کارگردانان آمریکایی سینما بود. او نه تنها در زمان خود شاهکارهای سینمایی خلق کرد، بلکه با فیلم هایش تکمیل کنند هنر مستقل سینما بود. با استودیو ادیب همراه باشید تا با این کارگردان سینمایی و آثار بینظیر او آشنا شوید.
ابتدای زندگی
گریفیث تبارش به ولز بازمیگشت. او به وسیلهٔ خواهر بزرگترش، متی، آموزش یافت. وقتی ۷ ساله بود پدرش درگذشت، و در آن زمان خانوادهاش به مشکلات مالی جدی برخوردند. وقتی ۱۴ ساله بود مادرش خانواده را از روستا به لوئی ویل برد و در آنجا یک مهمانخانه باز کرد ولی این کار سریعاً با شکست روبرو شد. گریفیث دبیرستان را برای کمک مالی به خانواده ترک کرد. ابتدا در مغازه خشکبار فروشی یک کار گرفت و بعداً در یک کتابفروشی مشغول به کار شد.
گریفیث به عنوان یک نویسنده مشتاق و امیدوار کارش را آغاز کرد اما با موفقیت کمی روبرو شد، تنها یکی از کارهایش توسط اجراکنندگان پذیرفته شد. به همین جهت گریفیث تصمیم گرفت تا یک بازیگر شود و در بسیاری از بازیها به عنوان سیاهی لشکر بازی کرد.
دوره فیلم
در ۱۹۰۷، گریفیث هنوز مشتاق به این بود که نویسنده مشهوری شود. او به نیویورک رفت و کوشید که کارهایش را به ادوین پورتر تهیهکننده توماس ادیسون بفروشد. پورتر نوشتههای گریفیث را نپذیرفت ولی به او نقشی برای بازی در نجاتیافته از آشیانه عقاب داد که راه را برای حضور گریفیث در سینما باز کرد. او به زودی شروع به تولید حجم عظیمی از فیلمها کرد. در ۱۹۰۸، گریفیث قبول کرد تا برای کمپانی بیوگراف در نیویورک بازی کند و زندگی حرفهای گریفیث برای همیشه تغییر کرد.
در ۱۹۰۸، کارگردان اصلی کمپانی بیوگراف شد. با این اتفاق گریفیث اولین فیلم خود یعنی ماجراهای دالی را ساخت. بیوگراف اولین شرکتی بود که فیلمی در هالیوود ساخت.
بعد از این فیلم، به علت مشکلات مالی، از شرکت بیوگراف جدا شد. او به شرکت موچوال پیوست و یک استودیو ترتیب داد.
اولین فیلم بلند آمریکایی
از نظر تاریخی، فیلم تولد یک ملت یک فیلم بینظیر و کوبنده بود. از نظر کسانی که در تاریخ سینما فعالیت میکنند، این فیلم به عنوان اولین فیلم بلند آمریکایی است. اکثر فیلم ها تا قبل از آن کمتر از یک ساعت بودند، همچنین به طور قابل بحثی استانداردهای صنعت فیلم سازی را به آنچه امروز میبینیم ترقی داد. با این همه این فیلم از نظر تاریخ شناسان آمریکا، باعث بالا گرفتن ناراحتی سیاه پوستان از فیلم شد.
فیلم تعصب، واکنش گریفیث به شورشها
به هر حال بعد از نمایش تولد یک ملت تماشاگران شهرهای شمالی با برپایی شورشهایی ضد محتوای نژادی فیلم واکنش نشان دادند. بعد از اینکه دوره نمایش این فیلم در سالنهای نمایش به پایان رسید. گریفیث به این واکنش منفی با فیلم تعصب پاسخ داد. این فیلم به بررسی تعصب در چهار دوره تاریخی میپردازد: سقوط بابل، مصلوب ساختن عیسی مسیح، قتلعام پروتستان فرانسه، و یک داستان امروزی. اکران فیلم تعصب موفقیت مالی نداشت که باعث شکست او در شرکتش شد.
دیوید وارک گریفیث نخستین کارگردانی است که در فروش فیلم شریک شد. او برای فیلم تولد یک ملت، هفتهای سیصد دلار دستمزد بهعلاوه ۳۷/۵ درصد از سود حاصل از فروش را، دریافت کرد.
کارهای پایانی
شکوفههای پرپر، یتیمهای طوفان، خیابان آرزو، یک شب مهیج و آمریکا از آخرین کارهای او هستند. از این اسامی تنها سه فیلم اول موفق ظاهر شدند.
دستاوردهای گریفیث
گریفیث دستاوردهای مهمی را در زمینه سینما داشت. از مهمترین کارهای او میتوان موارد زیر را نام برد.
- تجزیه فیلم به نما
- تغییر فاصله دید و زاویه دید
- تغییر مرکز توجه در طول یک نما به وسیله حرکت دوربین
- بزرگنمایی، جداسازی و تأکید بر مرکز توجه از راه نمای بسته
- مونتاژ
- نمایش دو یا چند واقعه به صورت موازی
- تقطیع مسیر مداوم واقعیت، فلاش بک و فلش فوروارد