تاریخچه, عکاسی

تاریخچه عکاسی

عکاسی

ریشه کلمه فوتوگرافی که از زبان یونانی گرفته شده است، از ترکیب کلمات نور و نگارش مشتق شده است. از ترکیب آن دو کلمه می‌توان نگارش با نور ( فوتوگرافی ) را استخراج نمود. برای دانستن تاریخچه عکاسی با استودیو ادیب همراه باشید.

تاریخچه عکاسی

با وجود این که تکنیک عکاسی برای اولین بار در فرانسه اختراع شد، اما در واقع می‌توان گفت که توسط یک فرد کشف یا تکمیل نشده است. تکنیک عکاسی نتیجه تلاش، اکتشافات و نوآوری‌های بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف در طول تاریخ است.

سال‌ها قبل از اختراع تکنیک عکاسی، روش کار با دوربین عکاسی را بلد بودند. “موزی” (فیلسوف چینی) ، اقلیدس و ارسطو نحوه کار کردن با دوربین‌های سوراخ ریز یا سوزنی را شرح داده بودند.

در یونان باستان مردم عقیده داشتند که نور از چشم افراد به اجسام تابیده می‌شود. آن‌ها نور چشم را عامل دیده شدن اجسام می‌دانستند. اقلیدس و ارسطو تلاش کردند که با استفاده از تئوری سوراخ سوزنی خلاف این عقیده را ثابت کنند. آن‌ها تصاویر نیمه ماتی را در پشت دوربین های سوراخ سوزنی قرار می‌دادند. هدف آن‌ها این بود که با بازتاب نور به روی تصویر، تصویر با چشم دیده شود. آنتمیوس ریاضی‌دان بیزانسی در قرن ششم میلادی، در آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ای استفاده نمود.

قدیمی‌ترین عکس پرتره

قدیمی‌ترین عکس پرتره نابود نشده از یک زن و قدیمی‌ترین و در عین حال باکیفیت‌ترین عکس پرتره که متعلق به سال ۱۸۳۹ یا ۱۸۴۰ میلادی می‌باشد.

عکاسی از آغاز تا امروز

رابطه هنر و عکاسی از ابتدا با دشواری‌هایی همراه بوده است. در زمان آغاز هنر عکاسی، این تکنیک مورد نقد نقاشان قرار گرفت. آنان معتقد بودند که هنر عکاسی چیزی در حد یک پیش طرح مقدمات یا ثبت مضامین است. آن‌ها معتقد بودند که عکاسی به تدریج باید کامل شده و بصورت یک اثر هنری در بیاید.

بنیانگذاران عکاسی

“بکاری” در سال 1757 یکی از مهمترین اتفاقات موثر بر دنیای عکاسی را رقم زد. این اتفاق ثبت تاثیر نور بر روی یک صفحه نقره کلریک بود. سپس در سال 1802 “شوسیه” تاثیر هیپوسولفیت دوسود را روی املاح نقره کشف کرد. به مرور زمان این‌ اکتشافات دنیای عکاسی را به وجود آوردند.

در سال 1822 مخترعی فرانسوی به نام ژوزف نیسفور نیپس توانست نخستین تصویر تثبیت شده دائمی را تولید کند. این مخترع با همکاری جوانی به نام لوئی ژاک ماندداگر دوربین عکاسی پیشرفته‌تری را اختراع کردند. آن‌ها پس از ده سال تحقیقات شیمیایی و مکانیکی، دستگاه داگرتوئیپ را ساختند. این دستگاه تصاویر مثبت را ثبت میکرد. در سال 1839 آن را به نمایش گذاشتند و بدین ترتیب عصر عکاسی آغاز گردید.

این خبر باعث شد که “ویلیام فاکس تالبوت” انگلیسی ترغیب شود تا روش عکاسی خود را در سال 1833 تکمیل کند. او نیز از یک نگاتیو کاغذی استفاده می‌کرد که تصاویر مثبت را ثبت میکرد.

عکاسی در این سال‌ها به سرعت دستخوش یک سری اصلاحات مهم شد. این اتفاقات عبارت بودند از اختراع عدسی‌های بهتر، تولید نگاتیوهای شیشه‌ای و روش‌های جدید شیمیایی. نتیجه این‌ها تولید با وضوح بیشتر و پایدارتر بودن عکس‌ها بود.

نقش اتاق تاریک در تاریخچه عکاسی

اتاق تاریک را نمونه بزرگتری از دوربین عکاسی می‌دانند. این نوع اتاق منجر به تکامل پروژه عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد. اتاق تاریک به اتاقی بدون پنجره گفته می‌شود که بجز روزنه‌ای کوچک که بر روی یکی از دیوارهای آن تعبیه شده، هیچ نوری به آن وارد نمی‌شود. تصاویر یا منظره‌هایی که روبروی روزنه قرار دارند، بصورت مورب یا وارونه بر روی دیوار روبرویی بازتاب داده می‌شود. اگر درون اتاق تاریک باشید می‌توانید آن را ببینید. در دوران قدیم بعضی از دیوارنگاران از این تکنیک برای الگوی نقاشی بر روی دیوار استفاده می‌کردند. با گذشت زمان همین تکنیک در ابعاد کوچکتر باعث ساخت دوربین عکاسی شد. بدین صورت که در برابر روزنه نوری که وجود داشت، ماده حساس به نور قرار می‌دادند تا آن تصویر ثبت و ضبط شود.

نخستین عکس رنگی در تاریخچه عکاسی

نخستین عکس رنگی را از یک روبان در سال ۱۸۶۱ تهیه کردند. جیمز کلرک ماکسول این تصویر را عکسبرداری کرده است.

اولین عکس ثبت شده

یک مخترع فرانسوی به نام ” ژوزف نیسه فور نیپس”، اولین تصویر لیتوگرافی نوری را در سال 1822 تولید کرد. متاسفانه در هنگام کپی‌پرداری، این عکس را از بین بردند. نیپس دوباره توانست در سال 1826 عکسی دائمی از طبیعت به نام ” اصطبل و کبوتر خانه” را خلق نماید. زمان نوردهی برای خلق این عکس حدود 8 ساعت بود که زمان بسیار زیادی است. مشکل بعدی ثبت تصویر به‌صورت نگاتیو یا برعکس بود. این تصاویر هرچه واقعا سفید بود را سیاه و هرچه سیاه بود را سفید نشان می‌داد.

اصطبل و کبوترخانه

اصطبل و کبوترخانه، نخستین عکس منظره ثبت‌شده در تاریخ توسط ژوزف نیسفور نیپس (۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ میلادی)

دوربین عکاسی

بعد از گذشت سال‌ها و پیشرفت و تغییرات مهم در عکاسی، “جورج ایستمن” آمریکایی در سال 1884 فیلم رول را اختراع کرد. فیلم رول از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی بود. وی با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال 1888، عکاسی را برای عموم مردم عادی مقرون بصرفه و راحت کرد. این اتفاق، تحول مهمی در صنعت عکاسی بشمار می‌رود. با اختراع دوربین‌های عکاسی کوچکتر، شرکت “کداک” شعار تبلیغاتی خود را چنین عنوان می‌کرد:« شما دکمه را فشار دهید، بقیه‌اش را ما انجام می‌دهیم.»

در دهه 1960 میلادی پیشرفت تکنولوژی و همچنین فرود انسان به ماه را شاهد بودیم. در این دهه تصاویر دیجیتال نیز تکامل پیدا کردند. دستگاه‌های گیرنده امواج آنالوگ، اطلاعاتی که از فضا در مورد عکس‌ها ارسال می‌شد را بسیار دشوار دریافت می‌کردند. با دیجیتالیزه کردن سیگنال‌ها و تقویت آن‌ها، پارازیت‌ها حذف و در نتیجه تصاویر واضح‌تری بدست می‌آمدند.

نخستین عکس رنگی در تاریخچه عکاسی

نخستین عکس رنگی را از یک روبان در سال ۱۸۶۱ تهیه کردند. جیمز کلرک ماکسول این تصویر را عکسبرداری کرده است.

نتیجه گیری

در آغاز پیداش دوربین‌های عکاسی، این دستگاه‌ها بسیار حجیم و سنگین بودند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دوربین‌های بسیار ظریف و کوچکی ساخته شده‌اند. کار کردن با این دوربین‌ها بسیار آسان است و در جیب هم جای می‌گیرند. در این مدت حساست امولسیون‌ها ( صفحات حساس به نور) بسیار بیشتر شده است. این اتفاق باعث می‌شود زمان ثبت عکس بسیار کوتاه شود.

2 دیدگاه در “تاریخچه عکاسی

  1. رضا غلامی گفت:

    خیلی جالب بود.و من همیشه دوست داشتم بدونم اولین عکس ها چطور گرفته شدن

    1. بله واقعا خیلی جذابه دونستن اولین اتفاق های مهم در طول تاریخ♥

دیدگاهتان را بنویسید