عکاسی

همه آنچه باید درباره خرید دوربین عکاسی بدانید

خرید دوربین عکاسی

اگر برای اولین بار به فکر خرید دوربین عکاسی افتاده‌اید‌، حتما سوالات زیادی در ذهنتان وجود دارد. سوالاتی مثل این که «کدام دوربین برای شما مناسب‌تر است؟» یا اصلا «چرا باید دوربین بخریم؟» ما در استودیو ادیب سعی می‌کنیم شما را برای رسیدن به بهترین انتخاب راهنمایی کنیم.

خرید دوربین عکاسی دیجیتال

چرا باید به فکر خرید دوربین عکاسی باشیم؟

اولین تفاوت دوربین گوشی‌های هوشمند با تقریبا هر دوربین دیجیتال دیگری، نداشتن قابلیت زوم اپتیکال است. در زوم اپتیکال تغییری در کیفیت عکس ایجاد نمی‌شود. اما در بزرگنمایی دیجیتال که در دوربین گوشی‌های هوشمند اتفاق می‌افتد، تعدادی از پیکسل‌ها از بین می‌روند و کیفیت تصویر افت می‌کند.

ضعف بعدی دوربین گوشی‌های هوشمند اندازه کوچک سنسور آن‌هاست. اگر در فضای بسته یا در محیط‌های کم نور با گوشی خود عکاسی کرده باشید، متوجه تفاوت چشمگیر کیفیت تصویر در مقایسه با عکس‌های فضای باز با نور کافی شده‌اید. علت این امر سنسور کوچک به کار رفته در گوشی‌های هوشمند است. اندازه این سنسورها مشابه بسیاری از دوربین‌های کامپکت ساده است اما هرچه یک دوربین عکاسی جدی‌تر می‌شود، اندازه این سنسور هم بزرگ‌تر خواهد شد.

چرا باید به فکر خرید دوربین عکاسی باشیم؟

حال با آگاهی از این موارد اگر احساس می‌کنید نیاز دارید تا یک دوربین عکاسی تهیه کنید، از اینجا به بعد این مقاله برای شما نوشته شده تا بتوانید دوربینی انتخاب کنید که دقیقا مناسب شما باشد.

فاکتورهای مهم در خرید دوربین عکاسی دیجیتال

برای خرید یک دوربین‌ عکاسی دیجیتالی دو فاکتور اهمیت زیادی دارند: اول اینکه بودجه‌ای که می‌توانیم برای خرید دوربین هزینه کنیم چقدر است و مهم‌تر از آن، این‌که استفاده ما از دوربین چیست؟

انواع دوربین عکاسی

کامپکت

دوربین‌های کامپکت ساده، سایز کوچکی دارند و لنز آن‌ها قابل‌تعویض نیست. این دوربین‌ها آینه ندارند و کیفیت عکس‌برداری آن‌ها نسبت به دوربین‌های SLR  ضعیف‌تر است. مزایای این دوربین‌ها، قیمت پایین آن‌ها و تنظیمات خودکار است که باعث می‌شود بتوانید به‌راحتی عکس بگیرید. اگر یک کاربر مبتدی هستید و هرچند وقت یک‌بار عکاسی می‌کنید، این دوربین‌ها بهترین انتخاب برای شما هستند.

خرید دوربین عکاسی کامپکت

کامپکت پیشرفته

دوربین‌های «کامپکت پیشرفته» (Enthusiast Compact) نسبت به دوربین‌های کامپکت ساده، حسگر تصویر بزرگ‌تری دارند. این ویژگی باعث می‌شود کاربر بتواند در شرایطی که نور محیط کم است، تصاویر باکیفیتی ثبت کند. این دوربین‌ها در بعضی موارد، قیمتی هم‌رده یا حتی بیشتر از دوربین‌های DSLR دارند. اگر به فکر خرید دوربین عکاسی کوچکی هستید که کیفیتی نزدیک به یک دوربین DSLR داشته باشد، دوربین‌های کامپکت پیشرفته را انتخاب کنید.

خرید دوربین عکاسی کامپکت پیشرفته

کامپکت سوپرزوم

برای بعضی افراد، توانایی زوم‌کردن بالا، به قدری جذاب است که مشتاق استفاده از دوربین‌هایی می‌شوند که مشخصه‌ اصلی آن‌ها بزرگ‌نمایی بالاست. دوربین‌های کامپکت سوپر زوم به دلیل بزرگ‌نمایی فوق‌العاده و امکانات زیاد، دوربین مورد علاقه بسیاری از کاربران هستند. این دوربین‌ها با تغییر حالت از تله تا واید، تصاویر شگفت‌انگیزی را ثبت می‌کنند.

خرید دوربین عکاسی کامپکت سوپرزوم

DSLR

دوربین‌های DSLR  بهترین و گران‌ترین نوع دوربین دیجیتال هستند. این دوربین‌ها  آینه دارند و  لنز آن‌ها قابل‌تعویض است. سنسور بزرگ این دوربین‌ها باعث ثبت تصاویری با کیفیت بسیار بالا در تمام ساعات شبانه‌روز می‌شود. تنها ضعف آن‌ها بزرگ‌بودن و حمل‌ونقل سخت آن‌ها و البته قیمت بالاست. اگر قصد دارید جدی و حرفه‌ای عکاسی کنید، می‌توانید سراغ دوربین‌های DSLR بروید.

خرید دوربین عکاسی DSLR

شبه DSLR

این دوربین‌ها پلی بین دوربین‌های DSLR و کامپکت هستند؛ به همین دلیل به آن‌ها دوربین‌های Bridge هم می‌گویند. این دوربین‌ها ظاهر و بدنه‌ای مشابه دسته قبلی دارند؛ ولی از لحاظ امکانات همانند کامپکت‌ها هستند. آن‌ها آینه و منشور ندارند، عموما حسگر کوچکی دارند و لنز آن‌ها عوض نمی‌شود. با این وجود این دوربین‌ها قیمتی کمتر از DSLR‌ها دارند و برای کسانی مناسب‌اند که به زوم زیاد احتیاج دارند و بدنه‌ بزرگ آن‌ها را می‌پسندند.

خرید دوربین عکاسی شبه DSLR

بدون آینه

نبود آینه در این دوربین‌ها باعث شده دوربینی سبک و ساده تولید شود که قابلیت تعویض لنز دارد. این دوربین‌ها از منظره‌یاب الکترونیکی به جای اپتیکال استفاده می‌کنند و در حال حاضر تعداد لنزهای موجود برای آن‌ها کم است. اگر به فکر خرید دوربین عکاسی در اندازه‌ کامپکت و به خوبی DSLR هستید، به سراغ این دوربین‌های بدون آینه بروید.

خرید دوربین عکاسی بدون آینه

2 دیدگاه در “همه آنچه باید درباره خرید دوربین عکاسی بدانید

  1. ساسان شریفی گفت:

    البته با این قیمت های بازار که نمیشه الان دوربین خرید اخه

    1. بله درسته ولی ما فقط انواع مدل های رو مقایسه و معرفی کردیم تا شما بهترین انتخاب رو داشته باشید♥

دیدگاهتان را بنویسید