آموزش, عکاسی

براکتینگ نوردهی در عکاسی چیست؟ زمان و نحوه استفاده از آن

براکت کردن نوردهی یکی از راه‌ های اطمینان از دریافت نوردهی عالی در عکس ‌هایتان است. در اینجا نحوه کار آن را توضیح می دهیم.

آیا درباره نوردهی براکتینگ شنیده اید؟ شاید شما در مورد عکس های با دامنه دینامیکی بالا شنیده باشید – خوب، آنها یکسان هستند.

بیایید در مورد اینکه براکتینگ نوردهی چیست، چگونه از آن در دوربین خود استفاده کنید و برای چه چیزی بهتر است صحبت کنیم. شما به راحتی می توانید عکاسی و بازی پس از تولید را با براکتینگ نوردهی افزایش دهید. انجام آن ساده است و کاربردهای فراوانی برای به دست آوردن نتایج عالی دارد. پس با این مقاله از استودیو ادیب همراه باشید.

 

براکتینگ نوردهی چیست؟

براکتینگ دوربین، براکت عکاسی یا براکت نوردهی عباراتی هستند که برای گرفتن چندین عکس به طور همزمان استفاده می ‌شوند و هر عکس با نوردهی‌ های متفاوتی تنظیم می ‌شود. ممکن است ندانید که از قبل تنظیماتی در دوربین شما برای انجام این کار وجود دارد، اما می توانید براکتینگ دستی را نیز انجام دهید.

بهترین چیز در مورد تنظیمات براکتینگ دوربین شما این است که برای استفاده از آن به سختی باید کاری انجام دهید. پس از روشن شدن، کافی است شاتر خود را به طور معمول فشار دهید و عکس های معمولی بگیرید.

 

نحوه استفاده از Exposure Bracketing در DSLR

اکثر دوربین های DSLR دارای تنظیمات براکتینگ هستند. برخی از دوربین ‌های نقطه ‌گذاری و عکاسی نیز می ‌توانند این قابلیت را داشته باشند. و گوشی‌ های هوشمندی که عکس ‌های HDR ایجاد می ‌کنند، از براکت برای ارائه تصویر نهایی HDR استفاده می ‌کنند – اگرچه تلفن‌ ها تمایلی به عملکرد دستی براکتینگ ندارند.

 

 

تنظیمات پرانتز نوردهی را پیدا کنید

 

براکتینگ

 

اکثر دوربین ها از کلمه “Bracketing” به عنوان برچسب در تنظیمات خود استفاده نمی کنند. ممکن است تنظیمات براکت را دیده باشید اما متوجه نشده باشید که چیست. اکثر دوربین های DSLR ویژگی براکتینگ خود را AEB می گویند.

AEB مخفف Automatic Exposure Bracketing است. از آنجایی که این خود عملکرد است، A – اتوماتیک – از جزئیات وحشتناک برای شما مراقبت می کند.

 

براکتینگ

 

این تنظیم ممکن است در مکان ‌های متفاوتی در مدل ‌های دوربین مختلف باشد – باید جایی در میان ویژگی ‌های دوربین در منوی دوربین شما باشد. هر تنظیم با برچسب AEB همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید و فقط باید یکی باشد. هنگامی که آن را پیدا کردید، آن را انتخاب کنید.

 

چند شات باید بگیری؟

تنظیمات دوربین شما باید مراقب تعداد عکس ها در نوردهی براکتینگ باشد، مگر اینکه به صورت دستی براکت گذاری کنید. اکثر دوربین های DSLR با کلیک شاتر سه یا پنج عکس را خودکار می کنند.

اگر دوربین شما به شما اجازه می دهد یک عدد مشخص برای AEB تنظیم کنید، ما سه عدد را پیشنهاد می کنیم. اگر در حال آزمایش هستید یا می خواهید یک HDR پیچیده بسازید، به سراغ پنج بروید. این به شما طیف وسیع تری از مقادیر نوردهی را می دهد تا با هم ویرایش کنید.

تنظیمات نوردهی خود را تنظیم کنید

 

براکتینگ

 

تنظیم AEB دوربین شما گزینه هایی را برای سطوح نوردهی به شما می دهد. یک عکس بر اساس تنظیمات دستی شما در نوردهی صحیح قرار می گیرد.

 

برای سه عکس، از صفحه اصلی خود استفاده کنید تا دو عکس بیرونی را چند قدم به چپ و راست از مرکز فشار دهید. اگر برای پنج عکس یا بیشتر تنظیم شده اید، می توانید مراحل را در انتهای نوردهی و همچنین خارج از حوزه نوردهی صحیح داشته باشید.

بسته به اینکه از براکت برای یافتن نوردهی کامل استفاده می ‌کنید یا بعداً برای ایجاد HDR، باید تصمیم بگیرید که می ‌خواهید عکس ‌های با نوردهی بیش از حد و کم نوردهی شما تا چه حد شدید باشند. برای HDR، مقادیر زیاد نتایج عالی به همراه خواهد داشت. اما اگر از براکت برای اطمینان از نوردهی کامل در حداقل یک عکس استفاده می‌ کنید، مراحل نوردهی را خیلی دور نکنید.

نحوه گرفتن عکس های پرانتزی

هنگامی که تنظیمات AEB را برای عکس های پرانتزی خود تنظیم کردید، باید بهترین راه برای گرفتن عکس ها را بیابید. برای اکثر دوربین ها، دو گزینه وجود دارد: گرفتن هر عکس به صورت دستی یا استفاده از حالت عکاسی مداوم. هر تعداد عکسی را که برای AEB تنظیم کرده اید – سه یا پنج – باید این تعداد عکس بگیرید تا براکت کار کند.

برای عکس های دستی، باید دوربین را ثابت نگه دارید و مطمئن شوید که سوژه شما حرکت نمی کند. استفاده صحیح از سه پایه به اطمینان از یک عکس ثابت کمک می کند. سپس شاتر را سه (یا پنج) بار پشت سر هم فشار دهید. تنظیمات AEB اطمینان حاصل می کند که عکس اول کم نور است، عکس وسط به درستی نوردهی شده است، و عکس سوم بیش از حد نوردهی شده است.

 

براکتینگ

 

تنظیم دوربین روی حالت عکاسی پیاپی احتمالاً نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. در این حالت، مطمئن شوید که نورسنج برای نشانگر میانی به درستی می ‌خواند، سپس شاتر را پایین نگه دارید تا دوربین به اندازه‌ای که AEB شما روی آن تنظیم شده است، عکس بگیرد. لازم نیست آنها را بشمارید یا بین هر فریم مکث کنید.

 

 

براکتینگ

 

استفاده از عکاسی پیوسته کمک می کند تا حرکات دوربین یا حرکات سوژه را به حداقل برسانید زیرا این حرکات پشت سر هم به سرعت گرفته می شوند. براکت نوردهی تنها یکی از کاربردهای زیاد حالت عکاسی پیاپی است .

 

براکتینگ

 

هنگامی که عکس ‌های خود را با روشن بودن تنظیم براکت نوردهی گرفتید، سه (یا پنج) عکس جدید از یک موضوع در گالری عکس خود خواهید داشت. تنها تفاوت این تصاویر در سطوح نوردهی خواهد بود، به شرطی که هنگام گرفتن عکس، دوربین یا حرکت سوژه نداشته باشید.

زمان استفاده از براکتینگ نوردهی

روشن کردن تنظیمات AEB و گرفتن عکس با براکت نوردهی به شما امکان می دهد نور پویا را بگیرید که همیشه در یک عکس با نوردهی صحیح امکان پذیر نیست. می توانید از تصاویر پرانتزی برای ایجاد HDR از مناظر، عکاسی املاک و بسیاری از سوژه های دیگر استفاده کنید.

 

برای عکاسی از املاک و مستغلات، HDR ها – که از عکس های براکتی به وجود آمده اند – به تصاویر اجازه می دهند نورپردازی صحیح را در تمام گوشه های اتاق و حتی بیرون از پنجره ها به طور همزمان داشته باشند. در حالی که این ممکن است یواشکی باشد زیرا نمای نادرستی از املاک داخلی را نشان می دهد، همچنین به بینندگان این امکان را می دهد که پتانسیل نور را در یک فضا ببینند.

عکس منظره پرانتزی به این معنی است که آسمان شما بیش از حد نوردهی یا منفجر نخواهد شد و سایه ‌های مناظر آنقدر تاریک نخواهند بود که جزئیات بافت را از دست بدهند. استفاده از سوژه ثابت برای براکت گذاری نوردهی عالی است زیرا می دانید که هیچ چیزی بین عکس ها حرکت نمی کند.

اکنون، اگر HDR را با عکس ‌های پرانتز نوردهی خود ایجاد نمی‌ کنید، همچنان می‌ توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. اگر در حال یادگیری نحوه تنظیم نوردهی صحیح هستید، تنظیمات AEB می تواند به عنوان بیمه برای شما عمل کند. اگر به طور تصادفی به اشتباه تصویر را در معرض دید قرار دهید، عکس ‌های پرانتزی اضافی شانس بیشتری برای نوردهی صحیح به عنوان پشتیبان ارائه می‌ دهند.

همچنین می توانید از تصاویر کم نور یا بیش از حد نوردهی به عنوان یک انتخاب هنری استفاده کنید. در حالی که نوردهی کم یا بیش از حد از نظر فنی نادرست است، هیچ چیزی وجود ندارد که بگوید نمی توانید از آنها عکس های هنری عالی بسازید. راه های هنری سرگرم کننده زیادی برای بازی با نوردهی وجود دارد، از جمله عکاسی با نوردهی طولانی .

 

با نوردهی براکتینگ عکس هایی با نوردهی کامل بگیرید

ممکن است نام براکت را شنیده باشید، اما از آنجایی که این کلمه خیلی توصیفی نیست، ممکن است معنی آن را ندانید. حالا شما انجام دهید.

روشن کردن تنظیمات پرانتز نوردهی خودکار در دوربین به تولید عکس ‌های پویاتر کمک می‌ کند، به شما کمک می ‌کند تا نحوه دریافت بهترین نوردهی را بیاموزید، و در مجموع، در زمان شما با نوردهی صحیح تصاویر صرفه‌ جویی می‌ کند. و می توانید کارهای خلاقانه زیادی با عکس های پرانتزی خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید