تاریخچه, سینما, فیلمبرداری

برادران لومیر ، نابغه‌هایی که سینما به آنها مدیون است

برادران لومیر
تاثیر برادران لومیر با اختراع سینماتوگراف و ساختن نخستین فیلم های کوتاه تاریخ سینما غیر قابل انکار است.

برادران لومیر به عنوان مخترعین سینما از حیث تولید تصویر متحرک و پایه‌گذاری اولین نمایش عمومی در سالن نمایش سینما به شکل امروزی، اولین کسانی هستند که سینما را برای اولین بار به جهان معرفی کردند. با استودیو ادیب همراه باشید تا با این دو نابغه آشنا شوید.

با برادران لومیر آشنا شوید

آگوست و لويي لومير پسران آنتوان لومير نقاش معروف ساکن شهر ليون بودند. اين دو برادر در مدرسه به درس علوم عشق مي ورزيدند. آنها ذهني مهندسي داشتند و براي تحصيل در رشته هاي تکنيکي به مدرسه فرستاده شدند.

تاسیس کارخانه تولید تجهیزات عکسبرداری

پدر آن‌ها، آنتوان، که مي ديد مراحل جديد عکسبرداري کم کم دارد هنر او را از رونق مي اندازد تصميم گرفت کسب و کار جديدي راه بيندازد. در این راه او کارخانه توليد تجيهزات عکسبرداري (صفحات عکاسي) را تاسيس کرد.

در اين مسير، پسرش لويي به او ملحق شد و در کارخانه روي تجهيزات عکاسي که پدرش توليد مي کرد، آزمايش هايي انجام مي داد. طي آزمايش هايي که لويي انجام مي داد توانست مرحله اي را کشف کند که به ظهور عکس کمک مي کرد. او در سال ۱۸۸۱ و در ۱۷ سالگي «مرحله صفحات خشک» را ابداع کرد که به مرحله «’Etiquette Bleue» شهرت پيدا کرد. اين اختراع به کارخانه پدر رونق جديدي بخشيد و کارخانه در حومه ليون شروع به توليد اين صفحات کرد.در سال ۱۸۹۴ کارخانه لومير سالانه ۱۵ ميليون صفحه توليد مي کرد.

ایده ساخت سینماتوگراف

در آن سال ها آنتوان تاجري مشهور و موفق بود. همان سال از آنتوان دعوت شد تا در مراسم رونمايي کينه توسکوپ اديسون در شهر پاريس حضور بهم رساند. آنتوان با ديدن اختراع اديسون چنان هيجان زده شده بود که وقتي به ليون بازگشت يک تکه فيلم از کينه توسکوپ را به لويي داد. سپس گفت: «بايد اين را بسازي چون اديسون با قيمت هاي نجومي اين را مي فروشد و ساخت دوربين در فرانسه فيلمسازي را ارزان تر مي کند.»

مشوق اصلی آنان در این راه پدر آن‌ها آنتوان لومیر بود که پسران خود را به ساختن دستگاهی واحد برای ثبت و نمایش تصاویر متحرک تشویق کرد.

آنتوان لومیر ایده ساخت دستگاه را در سفری به پاریس و دیدن دستگاه کینتوسکوپ ساخته توماس ادیسون بدست آورده بود.

جالب این جاست که پدر آن‌ها اصلاً به موفقیت ابتکار این دو ایمان نداشت. او به ژرژ ملی‌یس که می‌خواست دستگاه آنان را با قیمت هنگفتی بخرد گفته بود: «مردم به زودی از آن خسته خواهند شد.» اما اینچنین نشد و به زودی این اختراع تمامی مردم جهان را به خود جلب کرد. امروزه در مقیاسی وسیع‌تر هنرهای تصویری و رسانه‌های تصویری نقطه‌ای از جهان را بی‌تسلط نگذاشته‌اند.

رونمایی از دستگاه سینماتوگراف

آنها در سال 1895 با نمایش نخستین فیلم متحرک دنیا، کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر (1895) در گراند کافه واقع در بولوار کاپوسی شهر پاریس، دستگاه اعجاب انگیز خود به نام «سینماتوگراف» را به جهانیان عرضه کردند. این دستگاه هم دوربین فیلمبرداری و هم وسیله ای برای نمایش فیلم بود. از آنها چند فیلم کوتاه باقی مانده که نه تنها اولین فیلم های سینمایی جهان بلکه اولین فیلم های مستند و کمدی تاریخ سینما نیز در میان آنها یافت می شود.

مهمترین فیلم های برادران لومیر: ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته (1895)، آبیار آبیاری می شود (1895) ، شام کودک (1895) می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید