آموزش, تدوین

تقابل پریمیر و فاینال کات: نبرد نهایی ویرایشگر ویدیو

پریمیر و فاینال کات هر دو در میان ویرایشگرهای ویدیویی جزو محبوب تری ها هستند. اما بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

تدوین ویدیو کار سختی است و باید سختی هایی را تحمل کنید. با این حال، زمانی که یک تدوینگر ویدیوی حرفه ای می شوید، یک انتخاب وجود دارد که باید انتخاب کنید: بین Adobe Premiere Pro یا Final Cut Pro X.

Adobe Premiere به دلیل ویژگی ها و در دسترس بودن آن در چندین پلتفرم به طور گسترده ای شناخته شده است. از سوی دیگر، Final Cut Pro فقط برای macOS در دسترس است. با این حال، هنوز این سوال باقی می ماند که: آیا پریمیر پرو یا فاینال کات پرو ایکس انتخاب درستی است؟

در این مقاله از استودیو ادیب به مقایسه این دو ویرایشگر ویدیو می پردازیم.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro: کدام بهترین است؟

ویرایشگر ویدیوی Adobe، که در ابتدا پریمیر نام داشت، در سال 1991 راه اندازی شد. در ابتدا، به طور پیش فرض از macOS پشتیبانی می کرد. در سال 2003، Adobe Premiere Pro به عنوان جانشین پریمیر و یک ویرایشگر ویدئویی حرفه ای معرفی شد. میزان پذیرش Premiere Pro فوق العاده بود. اکنون هم در مجموعه Adobe Creative Cloud (CC) گنجانده شده است.

Final Cut Pro در سال 2011 به عنوان بخشی از مجموعه برنامه های کاربردی اپل معرفی شد. Final Cut Pro به دلیل پایداری در macOS در بین کاربران محبوب شد. اما تنها ایرادی که با Final Cut Pro مواجه خواهید شد این است که در ویندوز در دسترس نیست.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro: رابط کاربری

رابط کاربری Premiere Pro دارای یک جدول زمانی NLE است که از سکانس ها استفاده می کند. سکانس ها می توانند فایل های صوتی یا تصویری داشته باشند. این جدول زمانی سازماندهی پروژه ها را در Premiere Pro نسبتاً آسان می کند. همچنین، می توانید پانل ها را از یک سر به سر دیگر منتقل کنید و یک رابط کاربری ایجاد کنید که برای شما جذاب باشد یا بهره وری شما را افزایش دهد.

 

از طرف دیگر، Final Cut Pro از یک جدول زمانی مغناطیسی استفاده می کند که جریان داستان را با استفاده از یک خط واحد سازماندهی می کند. در اینجا، یک جدول زمانی ساده و همگام سازی بهتر از Adobe Premiere Pro پیدا خواهید کرد. می ‌توانید کلیپ ‌ها را به هم متصل کنید، آنها را برچسب بزنید، گرافیک اضافه کنید و کارهای بیشتری انجام دهید. با این حال، تنها عیب آن این است که بر خلاف Premiere Pro نمی توان رابط را مطابق با اولویت شما تنظیم کرد.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro:  ساماندهی فایل ها

با استفاده از جدول زمانی NLE، Premiere Pro از bin ها برای سازماندهی داده های خود استفاده می کند. Bin ها شبیه به پوشه ها هستند و بنابراین می توانید آنها ها را مانند پوشه ها در داخل پوشه های دیگر ذخیره کنید. همچنین می ‌توانید رنگ ‌ها را روی بر چسب ‌ها اعمال کنید، اما نه برای بر چسب ‌های کلید واژه. به عنوان بخشی از Creative Cloud، می ‌توانید به پروژه های Photoshop، After Effects و برنامه‌ های دیگر نیز دسترسی داشته باشید.

با Final Cut Pro، می ‌توانید فایل ‌های خود را با برچسب ‌گذاری کلمات کلیدی، کتابخانه ‌ها، رویدادها و نقش‌ ها مدیریت کنید. کتابخانه جایی است که رسانه ها و ویرایش های خود را همراه با گزینه های مختلف ذخیره می کنید. همچنین می توانید نام کلیپ ها را دسته ای تغییر دهید و ویرایش های خود را در یک مکان پیگیری کنید.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro: صدا

در Premiere Pro ویرایش صدا از طریق ابزار Audio Mixer انجام می شود. از آنجایی که Premiere Pro بخشی از مجموعه برنامه های Creative Cloud است، می توانید صدا را در Adobe Audition ویرایش کنید. می‌ توانید افکت‌ های مختلفی را در خود تایم لاین به آهنگ خود اضافه کنید و همچنین برخی تنظیمات را به ‌طور یکپارچه انجام دهید. با Adobe Audition، از طرف دیگر، می توانید از تکنیک های پیشرفته برای ویرایش صدای خود استفاده کنید.

Final Cut Pro ضبط صدا را در تایم لاین آسان می کند. همچنین یکی از بهترین ویژگی های آن است. Final Cut Pro با یک دسته موسیقی بدون حق امتیاز ارائه می شود. علاوه بر این، از افزونه های اضافی برای آسان تر کردن گردش کار پشتیبانی می کند. علاوه بر این، Final Cut Pro بیشتر نویز های پس زمینه را به صورت خودکار برای شما برطرف می کند. این به شما امکان می دهد دو آهنگ صوتی جداگانه را با هم ویرایش یا مطابقت دهید. برای دریافت افکت صدای فراگیر، می توانید از پلاگین Apple Logic Pro نیز استفاده کنید.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro: گرافیک

با توجه به گرافیک، شکی نیست که Adobe نسبت به Final Cut Pro مزیت هایی دارد. Adobe با بهترین های کلاس Adobe After Effects برای انیمیشن ها و گرافیک های بسیار بهتر عرضه می شود. Premiere Pro و After Effects به خوبی با هم همگام می شوند تا اطمینان حاصل شود که بهترین ها را از هر دو جهان دریافت می کنید.

Final Cut Pro ابزار جداگانه ای برای موشن گرافیک ندارد، اما Apple Motion وجود دارد. مبتدیان با استفاده از این برنامه مشکلی نخواهند داشت، زیرا یادگیری آن نسبتاً آسان است. پلاگین های متعدد، قالب های سفارشی و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro: فرمت های خروجی

برای هر ویرایشگر ویدیویی، پشتیبانی از چندین فرمت خروجی ضروری است. Premiere Pro تعدادی فرمت خروجی را به طور پیش فرض ارائه می دهد، از جمله برخی از فرمت های محبوب مانند H.255، MPEG-4، FLV، و بسیاری دیگر. علاوه بر این، شما قالب های داخلی برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب و غیره دریافت می کنید. با استفاده از Media Encoder، می توانید فرمت های متنوع تری ایجاد کنید.

در همین حال، Final Cut Pro به طور پیش فرض فرمت های محدودی دارد. ممکن است برای گسترش پشتیبانی قالب کتابخانه به Apple Compressor نیاز داشته باشید. حتی پس از آن، فرمت ها در مقایسه با Premiere Pro هنوز محدود هستند.

Premiere Pro در مقابل Final Cut Pro: قیمت گذاری

قیمت گذاری جایی است که همه چیز تغییر می کند. Premiere Pro بخشی از بسته Creative Cloud است که یک سرویس مبتنی بر اشتراک است. هزینه آن 20.99 دلار در ماه برای اشتراک سالانه و 31.49 دلار برای اشتراک ماهانه است.

این قیمت ها فقط برای Adobe Premiere Pro است. اگر می خواهید در کل مجموعه Creative Cloud مشترک شوید، باید 52.99 دلار در ماه بپردازید. با این اشتراک به ‌روز رسانی ‌های یکپارچه و 100 گیگا بایت فضای ذخیره‌ سازی ابری برای کتابخانه ‌های خود دریافت خواهید کرد.

هنگام پرداخت برای Premiere Pro، مهم است که به یاد داشته باشید که نمی توانید یک بار خرید کنید تا برای همیشه آن را داشته باشید.

برعکس، Final Cut Pro با قیمت یک‌ باره و ثابت 299.99 دلار عرضه می ‌شود. این کاهش قابل توجهی نسبت به قیمت قبلی Final Cut است.

همچنین می ‌توانید با Final Cut Pro به ‌روز رسانی‌ های یکپارچه را دریافت کنید. علاوه بر این، می ‌توانید با استفاده از همان Apple ID آن را روی هر تعداد دستگاه macOS نصب کنید.

  • البته باید توجه داشته باشید که این قیمت برای دریافت فایل برنامه بصورت قانونی است و استفاده از حق اشتراک های برنامه است و همانطور که اطلاع دارید در ایران این برنامه ها را بصورت رایگان از سایت های مختلف می توانید دانلود کنید.

Final Cut Pro در مقابل Premiere Pro: کدام را انتخاب خواهید کرد؟

هر دو Adobe Premiere Pro و Final Cut Pro مزایا و معایب خود را دارند. در نهایت، این به ترجیحات شخصی شما و سیستم عاملی که استفاده می کنید بستگی دارد. اگر از رایانه شخصی ویندوزی استفاده می کنید، Premiere Pro انتخاب واضحی است. اما اگر مک دارید، به سراغ Final Cut Pro بروید.

Final Cut Pro نسبت قیمت به ارزش بسیار بهتری نسبت به Adobe Premiere Pro دارد. علاوه بر این، Final Cut Pro کمتر احتمال دارد که مشکلات پایداری داشته باشد – زیرا برای یک پلتفرم بهینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید