آموزش, عکاسی, فیلمبرداری

4:3 در مقابل 16:9 – کدام نسبت تصویر برای عکس‌ها و ویدیوها بهتر است؟

4:3 و 16:9 هر دو نسبت تصویر و ویدیو اصلی هستند، اما از کدام یک باید استفاده کنید؟

شما ممکن است به طرز ماهرانه ای بدانید که تصاویر از نظر ارتفاع و عرض متفاوت به نظر می رسند، اما هرگز نمی دانستید که چرا این تفاوت وجود دارد. هر تصویر یا ویدیو دارای نسبت تصویر است که معمولاً 4:3 یا 16:9 است.

در ادامه به تفاوت های بین نسبت تصویر 16:9 و 4:3 خواهیم پرداخت. در این مقاله از استودیو ادیب به شرح این موضوع پرداخته ایم.

نسبت تصویر چیست؟

نسبت تصویر رابطه بین ارتفاع و عرض تصویر است. نسبت‌های تصویر اغلب با عرض و سپس ارتفاع نوشته می‌شوند.

برای مثال، یک تصویر پانوراما دارای نسبت معمولی 3:1 است. این بدان معناست که برای هر سه واحد عرض، یک واحد ارتفاع وجود دارد.

نسبت تصویر 16:9 در مقابل 4:3: مقایسه ای سریع

دو تا از رایج ترین نسبت های تصویر 16:9 و 4:3 هستند. اینها کمی متفاوت به نظر می رسند اما می توان از آنها به روش های مختلفی استفاده کرد.

نسبت تصویر 16:9 اجازه می دهد تا صفحه نمایش عریض تری داشته باشد و دارای فریمی است که 78 درصد عریض تر از ارتفاع آن است. از سوی دیگر، نسبت تصویر 4:3 فریمی دارد که 33 درصد عریض‌تر از ارتفاع آن است.

همانطور که در مقایسه تصویر زیر مشاهده می کنید، تفاوت اصلی بین این دو نسبت تصویر این است که نسبت 16:9 نمایشگر وسیع تری دارد و به شما اجازه می دهد اطلاعات بیشتری را به صورت افقی به نمایش بگذارید.

در همین حال، نسبت تصویر 4:3 اطلاعات بیشتری را به صورت عمودی نشان می دهد.

نسبت تصویری که استفاده می کنید به نیازها و نیازهای شما بستگی دارد، اما در زیر به رایج ترین کاربردها در عکاسی و فیلمبرداری خواهیم پرداخت.

عکس ها

اگر از نسبت تصویر 4:3 برای عکس ها استفاده می کنید، می توانید محتوای بیشتری را در کادر خود ثبت کنید. نسبت تصویر 4:3 نیز با وب سایت های چاپی و رسانه های اجتماعی سازگار است. با این حال، برخی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی، مانند اینستاگرام، رفتار متفاوتی دارند.

اینستاگرام عکس‌ها را به نسبت ابعادی متفاوت برای ارسال در پیج ها برش می‌دهد. شما نمی توانید بدون برش یک تصویر 4:3 در صفحه خود پست کنید، اما می توانید یک تصویر 16:9 پست کنید.

از طرف دیگر، اگر دوست دارید عکس‌های عمودی را در استوری اینستاگرام خود ارسال کنید، عکس‌های با نسبت ابعاد 9:16 برای این کار مناسب‌تر هستند. اگر یک تصویر 3:4 به استوری خود اضافه کنید، نوارهای مات به بالا و پایین عکستان اضافه می شود.

برخی از عکاسان نیز گرفتن عکس در 3:2 را توصیه می کنند که نسبت تصویر دیگری است که به بلندی نسبت 4:3 ​​نیست. اکثر گوشی های هوشمند محبوب مانند آیفون گزینه ای برای تعیین نسبت تصویر پیش فرض در برنامه تنظیمات دارند.

فیلم ها

بهترین نسبت تصویر برای فیلمبرداری 16:9 است زیرا اکثر نمایشگرهای مدرن مانند تلویزیون، تبلت، تلفن و نمایشگر رایانه دارای نسبت تصویر 16:9 هستند.

این به شما این امکان را می‌دهد تا کل ویدیوی خود را بدون برش دادن کناره‌ها برای قرار دادن در صفحه نمایش، همانطور که باید با یک ویدیو با نسبت تصویر 4:3 انجام دهید، نمایش دهید. این در هنگام ضبط یک عکس با زاویه بالا حتی شگفت‌انگیزتر به نظر می‌رسد و به شما امکان می‌دهد تمام منظره زیر را به نمایش بگذارید.

همچنین این دلیلی است که اکثر دستگاه‌ها ویدیو را به صورت بومی با نسبت تصویر 16:9 ضبط می‌کنند. 16:9 برای پلتفرم های پخش ویدئو مانند یوتیوب نیز بهترین است.

از کدام نسبت ابعادی باید استفاده کنید؟

نسبت تصویر مناسبی که استفاده می کنید به نوع پروژه ای که در حال عکاسی هستید بستگی دارد. به عنوان پایه، توصیه می کنیم از 4:3 برای عکس ها و 16:9 برای فیلم ها استفاده کنید. این یک استاندارد مشترک خوب است، و شما نمی توانید با هیچ یک از آنها اشتباه کنید.

همانطور که تجربه کسب می‌کنید و می‌خواهید عکس‌های هنری بیشتری را امتحان کنید، توصیه می‌کنیم سبک‌های مختلف نسبت‌های تصویر را آزمایش کنید. انجام این کار می‌تواند چشم‌اندازی کاملاً جدید را برای محتوای شما به‌ویژه با عکس‌های با زاویه باز و ویدیوهای سینمایی به ارمغان بیاورد.

یک نکته بسیار مفید این است که سعی کنید بیشتر عکس‌های خود را در ابعاد 4:3 بگیرید و در صورت نیاز به برش دادن آن به نسبت 16:9 برای رسانه‌های اجتماعی، مقداری پیش‌زمینه خالی نگه دارید. ویدیوهای شما باید به صورت 16:9 گرفته شوند، مگر اینکه نیاز باشد.

آزمایش با نسبت ابعاد

نسبت‌های تصویر بخش جدایی‌ناپذیر هر عکس یا ویدیویی هستند، زیرا می‌توانند نحوه مشاهده و درک هر محتوا را تغییر دهند. هنگامی که با اصول اولیه آشنا شدید، بسته به نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید، سعی کنید نسبت‌های مختلف را امتحان کنید.

برای مثال، برش یک ویدیو به 2:39:1 در حین ویرایش، ظاهر سینمایی خوبی به آن می‌دهد، شبیه به فیلمی که در سینما تماشا می‌کنید. به همین ترتیب، بسته به شرایط، ممکن است لازم باشد بسته به پلتفرم رسانه اجتماعی که برای آن محتوا ایجاد می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید تا با نسبت ابعادی خاص عکس بگیرید.

2 دیدگاه در “4:3 در مقابل 16:9 – کدام نسبت تصویر برای عکس‌ها و ویدیوها بهتر است؟

  1. محمدرضا گفت:

    ممنون از اطلاعات مفید، به اندازه و خوب

    1. محمدرضای عزیز ممنونم از نگاه زیباتون و وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید
      باز هم به ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید