آموزش, گرافیک

تقابل لایت روم و فتوشاپ: چه تفاوت هایی دارند؟

در حالی که فتوشاپ و لایت روم در واقع مکمل یکدیگر هستند، دانستن تفاوت‌ آنها بسیار مهم است. در این مقاله از استودیو ادیب به تفاوت ها و شباه های این دو برنامه از شرکت ادوبی می پردازیم.

ممکن است در وحله اول تفاوت این دو نرم افزار آشکار نشود، اما بسیاری از مردم از تفاوت های بین Adobe Lightroom و Adobe Photoshop  آگاه نیستند.

با این حال، اگر نگاهی اجمالی به مجموعه ویژگی های فتوشاپ و لایت روم بیندازید، می بینید که هر دو برنامه های متفاوتی هستند.

در اینجا، ما به تفاوت دو ویرایشگر تصویر Adobe نگاه می کنیم و متوجه میشویم چه شباهتی بین این دو وجود دارد.  بیایید ببینیم چه چیزی فتوشاپ را از لایت روم متمایز می کند.

لایت روم و فتوشاپ برای چه مواردی استفاده می شود؟

بزرگترین تفاوتی که بین فتوشاپ و لایت روم برای استفاده از آنها در نظر گرفته شده است:

در حالی که فتوشاپ کار خود را به عنوان یک برنامه کاربردی برای ویرایش گرافیک پیکسلی آغاز کرد، اکنون یک استاندارد صنعتی برای انواع ویرایش و طراحی گرافیک است.

بنابراین، در فتوشاپ نه تنها قادر به دستکاری تصاویر موجود است، شما همچنین می توانید از آن برای ایجاد تصاویر به طور کامل از ابتدا استفاده کنید. این برنامه به عنوان یک ویرایشگر گرافیکی در نظر گرفته شده است و دارای ابزارهای متعددی برای ایجاد و ویرایش گرافیک است.

از طرف دیگر لایت روم صرفا برای ویرایش تصاویر طراحی شده است. در این برنامه در نظر گرفته شده است که توسط عکاسانی که می خواهند عکس های خود را بهبود بخشند استفاده شود. شما می توانید فایل های JPEG و RAW را ویرایش کنید، اما اگر RAW را انتخاب کنید، گزینه های بیشتری خواهید داشت.

لایت روم همچنین به شما اجازه می دهد تا فایل های خود را مرتب کنید و عکس ها را نیز دستکاری کنید. با این حال، برخلاف فتوشاپ، هیچ ابزار طراحی در لایت روم وجود ندارد.

بنابراین، در برنامه فتوشاپ در نظر گرفته شده است که توسط طراحان گرافیک برای ایجاد و دستکاری گرافیک های پیکسلی استفاده شود، در حالی که لایت روم برای عکاسانی طراحی شده است که می خواهند فایل های تصویری RAW را تبدیل و تقویت کنند.

لایت روم چه کارهایی را انجام می دهد که فتوشاپ نمی تواند؟

لایت روم ممکن است ابزاری ساده تر از فتوشاپ به نظر برسد، اما دلیل آن این است که به جای طراحی، بر اساس گردش کار ساخته شده است. در اینجا چند ویژگی اصلی در لایت روم وجود دارد که در فتوشاپ نخواهید یافت.

1-ویرایش دسته ای

آیا باید تغییرات مشخصی را روی تعدادی از تصاویر اعمال کنید؟ خوب، در این صورت، لایت روم باید ابزار انتخابی شما باشد.

نه تنها این برنامه قادر است ویرایش دسته ای را روی چندین فایل به طور همزمان اعمال کند (در این فرآیند ساعت ها صرفه جویی می شود). این برنامه می تواند تنظیمات از پیش ذخیره شده را روی تصاویر اعمال کند که می توانند از منابع دیگر بارگیری شوند و حتی در کار سخت تری صرفه جویی کنید. همچنین می توانید از میانبرهای صفحه کلید Adobe Lightroom  برای سرعت بخشیدن به فرآیند استفاده کنید.

2-ویرایش غیر مخرب

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هنگام ویرایش یک تصویر نظر خود را تغییر می دهند و راهی برای بازیابی فایل اصلی وجود ندارد، لایت روم ابزاری به نام “ویرایش غیر مخرب” را ارائه می دهد.

هر بار که تغییری در یک تصویر ایجاد می کنید، لایت روم یک نسخه پشتیبان ایجاد می کند. بنابراین، مهم نیست که چند بار یک عکس را ویرایش می کنید، همیشه می توانید به مرحله قبلی برگردید و فایل را بازیابی کنید.

3-ویرایش RAW

اگر عکس‌های خود را با فرمت RAW می‌گیرید، می‌توانید بلافاصله آنها را در لایت روم دستکاری کنید.

فتوشاپ از شما می‌خواهد که یک افزونه اضافی به نام Adobe Camera RAW داشته باشید و به عنوان ویرایشگر تصویر برای این نوع فایل‌ها کار نمی‌کند. اما لایت روم به راحتی این کار را انجام می دهد.

فتوشاپ چه کارهایی را می تواند انجام دهد که لایت روم نمی تواند؟

همانطور که گفته شد، لایت روم یک ابزار ساده است که وظیفه آن گردش کار روان است. با این حال، فتوشاپ یک ابزار فوق العاده قدرتمند ایجاد و ویرایش تصویر است که ویژگی ها را به حداکثر می رساند.

در اینجا چند مورد از ویژگی هایی که فتوشاپ در لایت روم دارد آورده شده است.

1-مجموعه ابزار گسترده

نمی توان انکار کرد که فتوشاپ دارای ابزارهای زیادی است. این ابزار ها می تواند فوتوشاپ را را به یک فضای نسبتاً دلهره آور برای تازه کار تبدیل کند. با این حال، این ابزارها هستند که به فتوشاپ برتری کلی نسبت به لایت روم می دهند.

در حالی که لایت روم کاملاً برای انجام کارهای ویرایش عکس عالی است، فتوشاپ می تواند هر تصویری را ویرایش کند و می تواند برای اضافه کردن یک تصویر مانند متن یا سایر گرافیک ها استفاده شود. حتی می توان از آن برای ایجاد یک تصویر کاملا جدید و منحصر به فرد از ابتدا استفاده کرد.

2-ویرایش لایه

اگر به این فکر می کنید که قطعه ای از یک عکس کاغذی را برش دهید و سپس آن را روی تصویر کاغذی دیگر قرار دهید، در واقع یک تصویر جدید با لایه های مختلف ساخته اید.

فتوشاپ نیز به همین صورت عمل می کند. می توانید عناصر یک تصویر دیگر را در یک تصویر جداگانه کپی و جایگذاری کنید و فتوشاپ آن را به عنوان یک لایه جدید تشخیص می دهد. حتی می توانید این لایه ها را به طور جداگانه دستکاری کنید تا به افکت های مختلف برسید.

فتوشاپ همچنین به شما اجازه می دهد تا با استفاده از ابزارهای موجود در نوار ابزار، اشکال و متن را به یک تصویر اضافه کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، آنها نیز به عنوان یک لایه جدید اضافه می شوند و همه چیز را می توان به طور مستقل دستکاری کرد.

شما همچنین کنترل کاملی بر قرار دادن لایه ها دارید، زیرا فتوشاپ به شما این امکان را می دهد که یک لایه را به جلوی لایه های موجود نزدیک کنید یا آن را در پشت لایه های دیگر قرار دهید.

3-ترکیب

گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که یک تصویر دارای عناصری است که توجه را از موضوع منحرف می کند. مثلاً سطل زباله ای که به نوعی به پس زمینه یک عکس عروسی راه پیدا کرده است.

با ابزارهای ترکیبی فتوشاپ، می‌توانید قطعه‌هایی را از جای دیگری از تصویر خود بگیرید و آن‌ها را روی هر گونه لکه‌های ناخوشایندی که احساس می‌کنید عکس شما را خراب می‌کند، قرار دهید.

شما حتی می توانید عناصر را از تصاویر کاملاً مجزا بگیرید و از آنها برای مقاصد ترکیبی استفاده کنید.

4-ویرایش جزئیات

فتوشاپ به قدری قدرتمند است که می توان از آن برای ویرایش دقیق ترین جزئیات یک تصویر استفاده کرد. این در سطح پیکسل کار می کند، بنابراین حتی اگر یک نقطه با عرض یک پیکسل در تصویر شما وجود داشته باشد، فتوشاپ می تواند با آن مقابله کند.

بدیهی است که این بدان معنی است که شما می توانید ویرایش های بسیار ظریفی انجام دهید که واقعاً می تواند تصاویر شما را بهبود بخشد و آنها را برای کسانی که آنها را مشاهده می کنند جذاب تر کند. لایت روم قادر به این درجه از ویرایش نیست.

لایت روم در مقابل فتوشاپ یا لایت روم و فتوشاپ؟

صادقانه بگویم، ما واقعاً نباید به لایت روم و فتوشاپ به معنای «رقیب» فکر کنیم.

این دو برنامه مکمل یکدیگر هستند، بنابراین می‌توانید با استفاده از لایت روم، ویرایش‌های دسته‌ای را در تصاویر خود انجام دهید، سپس جزئیات را با فتوشاپ بررسی کنید. درک اصول اولیه هر پلتفرم ایده خوبی است و اگر عکاس هستید، احتمالاً به جای جایگزینی هر کدام باید از هردو آنها استفاده کنید.

همچنین میتوانید برای مقایسه دیگر برنامه ها مقاله های ” 7 تفاوت ایلاستریتور و فتوشاپ چیست؟”  ویا ” مقایسه نرم‌ افزارهای پریمیر و افترافکت” را مطالعه بفرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید