آموزش, تدوین

مقایسه نرم‌ افزارهای پریمیر و افترافکت

تفاوت افترافکت و پریمیر

دو نرم افزار افترافکت After Effect و پریمیر Premiere pro، از جمله پرکاربردترین و معروف‌ترین نرم افزارهای تدوین ویدیو هستند. اما تفاوت پریمیر و افترافکت در چیست؟

زمانی که قصد دارید یک ویدیو را پردازش، تدوین یا ادیت کنید، باید با توجه به ویدیو خود و ادیتی که می‌‌خواهید بر روی آن انجام دهید، نرم‌افزاری را انتخاب کنید که کار خود را سریع‌تر و راحت‌‌تر به انجام برسانید و سوال این است که کدام نرم افزار بهتر است، پریمیر یا افتر افکت؟ این دو نرم‌افزار علی‌رغم شباهت‌هایی که در محیط‌های نرم‌افزاری دارند، تفاوت‌های بسیار زیادی دارند.

به طور کلی با توجه به تغییراتی که قصد دارید در ویدیو خود اعمال کنید و ادیتی که برای ویدیو خود در نظر دارید، باید یکی از دو نرم افزار پریمیر یا افترافکت را انتخاب کنید. در این مطلب از استودیو ادیب قصد داریم شما را با این دو نرم افزار، چگونگی عملکرد، کارایی هر یک از این نرم‌افزارها و در انتها با عواملی که باعث تفاوت پریمیر و افترافکت می‌شوند، آشنا کنیم.تفاوت پریمیر و افترافکت در چیست؟

نرم‌افزار افترافکت چیست؟

یکی از پرکاربردترین و مشهورترین نرم‌افزارها در حوزه تدوین و ادیت ویدیو، ساخت جلوه‌های ویژه، افزودن افکت‌های گوناگون، ساخت موشن گرافیک و کامپوزیت، نرم‌افزار قدرتمند افترافکت است. نرم افزار افترافکت ساخت شرکت ادوبی است که هر ساله آپدیتی جدید از آن رونمایی می‌شود که محیطی ساده‌تر و مجهزتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نرم افزار افترافکت به شما کمک می‌کند تا ویدیوهای خلاقانه و خارق‌العاده درست کنید و بینندگان بسیار زیادی را به خود جلب کنید.

نرم افزار افتر افکت

کاربردهای افترافکت

به طور کلی نرم افزار افترافکت برای ادیت فیلم‌هایی که مستقیم با دوربین فیلمبرداری شده است، مناسب نیست و استفاده نمی ‌شود. بلکه کاربردهای افترافکت در ساخت صحنه‌های تخیلی و ساخته ذهن و صحنه‌های رویایی و همچنین ساخت تصاویر متحرک استفاده می‌شود. از کاربردهای افترافکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت جلوه های ویژه با افتر افکت

هر آنچه که نتوان در دنیایی که واقعی آن را ایجاد کرد و زاییده ذهن انسان باشد و از تخیل انسان سرچشمه بگیرد، جلوه‌های ویژه نام دارد.

جلوه‌های ویژه امروزه در صنعت فیلمسازی نقش به سزایی ایفا می‌‌کنند و برای ساخت صحنه‌هایی که ایجاد آن در دنیای واقعی کاری مشکل و یا نشدنی باشد یا از تخیل انسان سرچشمه گرفته باشد، استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت شخصیت‌های غول‌آسا و تخیلی نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

برای ساخت جلوه‌های ویژه، صحنه‌های تخیلی گوناگون و متحرک‌سازی شخصیت‌های تخیلی، باید علاوه بر به کارگیری ذوق، سلیقه و قوه تخیل و همچنین سایر عوامل، از نرم افزار افتر افکت استفاده کرد.

ساخت موشن گرافیک با افتر افکت

موشن گرافیک به طور کلی به تمامی طرح‌های گرافیکی که دارای حرکت هستند، گفته می‌شود که ساخت موشن گرافیک با استفاده از نرم افزار ادوبی افترافکت قابلیت اجرا دارد.

موشن گرافیک معمولاً برای تبلیغات گوناگون برای یک برند خاص یا رساندن یک مفهوم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت ترکیب‌های گوناگون یا کامپوزیت

همانطور که می‌دانید، برنامه افترافکت، یک برنامه چند لایه است که می‌توانید چند المان را در قالب چند لایه با یکدیگر ترکیب کنید و صحنه‌های نهایی را ایجاد کنید.

از دیگر کاربردهای افترافکت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حذف پرده سبز یا کروماکی
طراحی تیتراژ های مختلف
ساخت انیمیشن‌های سه بعدی و دوبعدی
ساخت و طراحی شخصیت‌های دو بعدی و سه بعدی
پیاده‌سازی افکت‌های گوناگون بر روی ویدیوها
افزودن پلاگین‌های مختلف بر روی ویدیو

نرم افزار پریمیر چیست؟

نرم افزار پریمیر یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نرم افزار های تدوین ویدیو است که ساخت شرکت ادوبی است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید تمامی فایل‌های ویدیویی، اعم از تبلیغاتی، تلویزیونی و … را ادیت و تدوین کنید.

به طور کلی نرم افزار پریمیر را مانند یک استودیوی ساخت فیلم می‌دانند. چرا که تمامی ابزارهای لازم برای تدوین ویدیو و صدای آن را دارد.

آشنایی با پریمیر

کاربردهای پریمیر

این نرم‌‌افزار کاربردهای بسیار فراوانی در بخش ادیت و تدوین ویدیو دارد. به طور کلی برای ادیت فیلم‌هایی که به طور مستقیم توسط دوربین فیلمبرداری شده است، باید از نرم افزار ادوبی پریمیر استفاده کرد.

امروزه بیشتر فیلم‌هایی که ما با کیفیت بالا شاهد آن در رسانه‌های گوناگون هستیم، با نرم افزار پریمیر، تدوین و ویرایش می‌شوند.

از کاربردهای متنوع نرم افزار پریمیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ادیت و تدوین فیلم‌های گوناگون با سرعت و کیفیت بسیار بالا
صداگذاری بر روی ویدیو و تنظیم صدای ویدیو
ایجاد تغییر در تنظیمات نور ویدیو
افزودن آیکون‌ها، تایتل ها، لوگوها، واترمارک و … به صورت متحرک
برش فیلم و حذف قسمت‌های مختلف آن
امکان ترکیب تصاویر، کلیپ‌های صوتی، کلیپ‌های تصویری و … با یکدیگر
ویرایش و تدوین فیلم‌های سه بعدی و فیلم‌های HD

تفاوت پریمیر و افترافکت

به طور کلی نمی‌‌توان گفت که کدام نرم افزار بر دیگری برتری دارد، چرا که هر کدام برای کار خاصی ساخته شده‌اند. پریمیر و افترافکت، در محیط نرم‌افزاری خود علی‌رغم شباهت‌هایی که دارند تفاوت‌های بسیار زیادی نیز دارند که باعث می‌‌شود کارایی متفاوتی از یکدیگر داشته باشند.

تفاوت در تایم‌لاین‌های افترافکت و پریمیر

تایم لاین قسمتی مشترک از محیط نرم‌افزاری دو برنامه افترافکت و پریمیر است که تمامی ویدیوها، افکت‌ها، صداها و … در آن وارد می‌‌شود . از دید کاربران، تایم لاین پریمیر جذاب‌تر از تایم‌لاین افترافکت است. سکانس‌بندی در پریمیر سریع‌تر انجام می‌شود و کار با آن سریع‌تر است.

نرم افزار پریمیر برای پروژه‌هایی که ویدیوهای طولانی دارند و نیاز است که تعدادی افکت، تایتل، صدا و … به آن اضافه شود، بسیار توصیه می‌شود اما اگر ویدیوها کوتاه باشد و دقت بسیار زیادی برای افزودن افکت‌ها نیاز باشد، بهتر است از نرم افزار افترافکت استفاده کنید.

تفاوت افترافکت و پریمیر در تایم‌لاین‌

تفاوت در حوزه ویرایش

نرم افزار پریمیر مجموعه‌ای کامل از ابزارهای گوناگون است که کار ویرایش ویدیوهای طولانی را برای کاربر آسان کرده است و به آن سرعت بخشیده است. این ویژگی پریمیر باعث شده تا برای تدوین پروژه‌های بزرگ برای کاربران از جذابیت بالایی برخوردار باشد . اما به معنای برتری این نرم‌افزار به نرم افزار افترافکت نیست، چرا که نرم افزار افترافکت نیز یک نرم افزار ویرایشی است، اما برای پروژه‌های بزرگ مناسب نیست. بلکه نرم افزار افترافکت بر روی ساخت جلوه‌های ویژه، موشن گرافیک و … تمرکز دارد.

تفاوت پریمیر و افتر افکت در تنظیمات صدا و میکسر صدا

زمانی که یک ویدیو ویرایش و تدوین می ‌شود، علاوه بر ادیت قسمت‌های تصویری آن، ادیت قسمت‌های صوتی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور نرم افزار قدرتمند پریمیر، یک میکسر صدای بسیار عالی است. این نرم‌افزار توانایی افزودن صدا، میکس صداها و کنترل آن‌ها را دارد.

کاربران می‌توانند پروژه‌های افترافکت خود را بعد از اتمام پروژه، وارد پریمیر کرده و صداگذاری را در محیط نرم‌افزاری پریمیر انجام دهند.

ویرایش چند دوربین در یک صحنه

پریمیر این امکان را به کاربران خود می‌دهد که در تایم‌لاین آن چند دوربین را سوئیچ کرده و پس از ویرایش، خروجی بگیرند. در صورتی که چنین قابلیتی در افتر افکت وجود ندارد.

تفاوت افتر افکت و پریمیر در مدیریت فایل

مدیریت فایل در نرم افزار افترافکت و پریمیر به خوبی انجام می‌‌شود، اما مدیریت فایل در پریمیر بسیار قوی‌تر از افترافکت است. برای ویرایش ویدیوهای طولانی و تعداد فایل‌های ورودی زیاد، این نرم‌افزار به کاربران توصیه می‌شود.

ساخت ماسک

افترافکت ابزارهای گوناگونی در محیط نرم‌افزاری خود دارد. یکی از قدرتمندترین ابزارها، ماسک کردن می‌باشد که یکی از نقاط قوت نرم افزار افترافکت است. این ابزار قدرتمند در ساخت و ادیت اکثر ویدیوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ماسک کردن از اصلی‌ترین قسمت‌های ساخت و تدوین یک پروژه محسوب می‌شود.

ساخت ماسک و یا ماسک کردن به معنای پوشش دادن قسمتی از ویدیو، تصویر، تایتل، متن، افکت و … است، به گونه‌ای که در یک زمان مشخص، آن قسمت از دید خارج شود و در لحظه بعد به ویدیو اضافه شود یا قسمتی از آن دیده شود. با ماسک کردن می‌توانید پروژه‌های سنگین خود را به بهترین شکل و با سرعت بهتری پیش ببرید.

نرم افزار افترافکت، امکانات بسیار زیادی در حوزه ماسک کردن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در صورتی که نرم افزار پریمیر می‌تواند خیلی ابتدایی ماسک کردن را انجام دهد.

ماسک کردن در افترافکت بسیار اساسی و بی‌نقص انجام می‌شود و کار ساخت جلوه‌های ویژه را برای کاربران راحت‌تر کرده است.

دوربین سه بعدی افتر افکت

دوربین سه بعدی یکی از ابزارهای مختص افترافکت است. با استفاده از این ابزار می‌توانید حرکات جدید دوربین را در قالب لایه‌های جدید به ویدیو خود اضافه کنید و ویدیو خود را جذاب‌تر و خاص‌تر کنید.

تفاوت پریمیر و افتر افکت در ‏افکت ها

پریمیر و افترافکت هردو افکت‌های گوناگونی دارند اما افکت‌های پیشرفته فقط در نرم افزار افترافکت وجود دارد. به عنوان مثال تمامی افکت‌های مرتبط با متحرک‌سازی، تغییر تنظیمات نور، تاشدن و شفافیت بعضی از نقاط ویدیو و … در نرم افزار افترافکت موجود است.

تمامی افکت‌های موجود در نرم‌افزار قدرتمند افترافکت قابلیت تغییر در تنظیمات خود را دارند و کاربران می‌توانند سرعت، شدت و تنظیمات رنگ افکت مورد نظر را با توجه به ویدیوی خود تغییر دهند.

با کمک افکت‌های گوناگون موجود در افترافکت، می‌توان جلوه‌های ویژه ساخت. حتی حذف پرده سبز یا کروماکی نیز با افکت‌های افترافکت قابلیت اجرا دارد.

مقایسه افتر افکت و پریمیر

به طور کلی نرم افزار پریمیر، برای ادیت فیلم‌های خام که مستقیم از طریق فیلم‌برداری از صحنه گرفته می‌شود، مناسب است. با استفاده از نرم افزار پریمیر می‌توان به صورت حرفه‌ای این گونه فیلم‌ها را ویرایش و تدوین کرد.

نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک، افزودن افکت‌های گوناگون بر روی ویدیو، افزایش کیفیت ویدیو، ساخت جلوه‌های ویژه و … استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان گفت که برای ادیت فیلم‌های طولانی و یا ادیت چند فیلم به صورت همزمان، نرم افزار پریمیر به کاربر توصیه می‌شود. برای ادیت فیلم‌های کوتاه و یا ساخت موشن گرافیک به صورت تکی، نرم افزار افتر افکت انتخاب بهتری است.

در انتهای این مطلب با بررسی تفاوت افترافکت و پریمیر می‌توان گفت که دو نرم افزار قدرتمند پریمیر و افترافکت، می‌توانند مکمل‌های خوبی برای یکدیگر باشند و کاستی‌های هم را جبران کنند.

تفاوت پریمیر و افترافکت چیست

2 دیدگاه در “مقایسه نرم‌ افزارهای پریمیر و افترافکت

  1. حامد نوربخش گفت:

    کدوم یکی از این برنامه ها برای تدوین بهتره؟

    1. این دو برنامه خیلی با هم تفاوت دارن . ولی برای تدوین از پریمیر استفاده کنید و برای جلوه های ویژه از افترافکت♥

دیدگاهتان را بنویسید