گرافیک

مشکلات و چالش های طراحان گرافیست

مشکلات طراحان گرافیک

طراحی گرافیک به عنوان یک شغل در دنیا شناخته می شود و در کشور هایی که به هنر و گرافیک علاقه مند هستند قطعا بیش از پیش قابل لمس است. اما مشکلات طراحان گرافیست چیست؟در ادامه این مطلب در استودیو ادیب قصد داریم مهم ترین مشکلات و چالش های طراحی گرافیک را به شما شرح دهیم. اگر می خواهید گرافیست شوید حتما این مطلب را بخوانید.

چالش ها و مشکلات طراحان گرافیست

گرافیک چیست و گرافیست کیست؟

رشته گرافیک به زبان علمی، توانایی انتقال پیامی خاص از طریق تصویر به مخاطب است. طراح گرافیک بر اساس سفارشی که از بازار دریافت می‌کند، ایده این انتقال پیام را با ذهن، خلاقیت و با تکیه بر هنر خود بر عهده می‌گیرد. طراحی گرافیک از مشاغل خدماتی حرفه‌ای و مفید در جامعه می‌باشد. می‌توان با خلاقیت و زیبایی‌های این شغل، آن هم در جامعه شلوغ و یکنواخت امروزی، روحی تازه به جان شهر داد.

کاری که طراح گرافیک انجام می‌دهد، علاوه بر انجام سفارش‌های روزمره مشتریان و کارفرمایان، ایجاد ارتباط بصری و ساخت تصویر یک خیال یا ایده است؛ اما تا چه حد بازار می‌تواند یک طراح گرافیک را راضی نگه دارد؟ تا چه حد می‌توان انگیزه کارهای قوی‌تر را برای یک طراح گرافیک فراهم کرد؟

مشکلات و چالش های طراحان گرافیست

بازار کار برای طراحان گرافیک، موانع و سختی‌های خاص خود را دارد و شاید امنیت شغلی و ثبات آن، در این رشته به سادگی اتفاق نیفتد. نیاز طراحان به محیط کاری آرام، حمایت شغلی، حق کپی رایت، اهمیت دادن برخی از کارفرماها و همینطور مشتری به کیفیت طرح، ازجمله مسائلی است که کار در بازار را برای طراحان گرافیک سخت و طاقت فرسا می‌کند.

طراحان گرافیک در چند دهه گذشته با استفاده از فناوری و نرم افزارهای کامپیوتری سعی کردند کیفیت محتوای بصری خود را افزایش دهند تا هم پیش طرح‌های انجام شده و هم کار نهایی به طور واضح قابل درک باشد.

مشکلات طراحان گرافیست چیست

مشکلات طراحان گرافیست در برقراری ارتباط با مشتری‌ها

مشکلات طراح گرافیک و مشتری ممکن است به دلیل یک سری ویژگی ذاتی این حرفه، عدم مهارت شخص شما و طرف مقابل در برقراری ارتباط موثر و نداشتن آگاهی کافی شما و مشتریتان رخ دهد.

سواد بصری پایین مشتریان

سواد بصری پایین یک مشتری و نداشتن درک از طرح‌ها و رنگ و ریزه‌کاری‌ها، از موضوعات دردسرساز است. یک دایره و یک نقطه در مختصاتی خاص از آن، خط‌های مورب با زاویه چند درجه نسبت به خط قائم، پنهان بودن یک کلمه در یک تصویر و یا برعکس و هزاران نمونه دست‌رنج مفهومی و فکر شده، ممکن است با واکنش‌های ناامید‌کننده و گاهی تمسخر مشتری مواجه شوند. اصلا خوشایند نیست اما به هرحال باید خودتان را برای شنیدن جملاتی که شما را دچار احساس خستگی مضاعف و فرسودگی می‌کند، آماده کنید.

رقیبان کپی کننده

کار کردن براساس فایل‌های آماده و کپی، سرعت بالاتر و هزینه تمام‌شده پایین‌تری را در پی دارد. خیلی از مشتریان جذب سرعت بالا و هزینه پایین چنین طراحی‌هایی می‌شوند. حتی بعضی از کارفرماها دانسته یا ندانسته به شما پیشنهاد کپی‌کردن می‌دهند.

محصول شما یک جنس معمولی نیست

یک تولیدکننده یا مثلا هنرمند سازنده زیورآلات را درنظربگیرید. این فرد برای محصول تولیدی‌خود با جزئیات دقیق‌تر و ملموس‌تری قیمت‌ و دستمزد تعیین می‌کند؛ مثلا این تجهیزات، این مقدار پول مروارید، نگین، فلز، چسب، چرم و… . اما تعیین قیمت برای ایده‌پردازی، صرف زمان، به کارگیری خلاقیت و … برای همه آنقدرها قابل درک نیست.

در شغل طراحی گرافیک، اصولا نتیجه نهایی روزها پشت رایانه نشستن و ایده‌پردازی شما به صورت یک فایل برای مشتری ارسال می‌شود. بحث اصلی بر سر جنس و ابعاد و دوام کار نیست؛ بلکه مواردی مثل منحصربه‌فردبودن، میزان خلاقیت و جذابیت، تطابق با سلیقه و نیاز، رسیدن به هدف موردنظر و … اهمیت پیدا می‌کند.

مشتری‌ها با اطلاعات محدود از نرم‌افزار طراحی

از دیگر مشکلات طراحان گرافیست ، شناخت بیشتر مردم با نرم‌افزار فتوشاپ است. بیشتر مردم گمان می‌برند که شناخت اولیه از این نرم‌افزار می‌تواند به آن‌ها این امکان را بدهد که کاری را طراحی کنند و آن را به چاپ برسانند. درصورتی‌که طرح مربوطه ممکن است فاقد بسیاری از ایده‌ها و سواد بصری لازم باشد که این کار حتی در سلیقه‌های بصری مردم نیز تأثیر زیادی دارد.

همیشه حق با مشتری است و کارفرما باید نیازهای مشتری را اولویت قرار دهد. اما این موضوع را هم باید در نظر داشت که گاهی ایده و نظرات پیشنهادی مشتری نیاز به راهنمایی و هدایت کارفرما دارد.

مشتری سردرگم

اگر حواستان را جمع نکنید، ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید طرحتان را تا سرحد نابودی بازطراحی و ویرایش کرده‌اید؛ چون مشتری اهداف متغیری دارد. قاطع نبودن و درخواست تغییرات پی‌در‌پی و ناواضح، انرژی زیادی از شما خواهد گرفت.

راهکار برای ارتباط موثر با مشتری

مشکلات طراحان گرافیک، چالش‌هایی غیرقابل حل نیستند. ما برایتان راهکار هایی داریم که بتوانید یک پروژه موفقیت‌آمیز را رقم بزنید. با متقاعدسازی، جلب اعتماد، برقراری ارتباط خوب و مسئولیت‌پذیری، زندگی کاری‌ شیرین می‌شود و ارتباط گرافیست و مشتری ها در صلح و آرامش به پیش می‌رود.

حرف دیگران را قطع نکنید

اگر هنگامی که مشتری در حال بیان یک مشکل است، حرفش را قطع کنید و شروع به پیشنهاد دادن کنید، قطعا او را آزرده خاطر خواهید کرد. اگر برای قطع حرف‌های مشتری، اجباری حس می‌کنید، حداقل به سراغ اصل مطلب بروید. به فرد مقابل بگویید که نظرتان درباره‌ی ایده‌ اصلی او چیست. با این روش، فرد مقابل حداقل می‌تواند نظر شما را تأیید یا تصحیح کند و در هر صورت، در وقت صرفه‌جویی می‌شود.

مسئولیت پذیر باشد

زمانی که مشکلات به وجود می‌آیند، به اشتباهات خود اعتراف کنید و در صورت نیاز معذرت خواهی کنید. صادق بودن شما نشان دهنده اعتبارتان است. همچنین به مشتریان اجازه می‌دهد تا مشاهده کنند که شما مایل به اصلاح فرآیندهای معیوب و جلوگیری از اشتباهات آینده هستید. علاوه بر آن، صادق بودن یکی از بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری می‌باشد.

با مشتریان خود ساده صحبت کنید

در هنگام ارتباط برقرار کردن با مشتریان، به‌گونه‌ای رفتار کنید که در زندگی واقعی خود هستید. به‌جای استفاده از کلمات سخت، با مشتریان خود با سادگی صحبت کنید. به‌علاوه سعی نکنید تا خیلی رسمی با مشتری برخورد داشته باشید. شما قرار است نیازهای مشتریان را رفع کنید، نه اینکه به آن‌ها ثابت کنید که اطلاعات بالایی در حرفه خود و همچنین سخنوری دارید. استفاده از کلمات خیلی تخصصی باعث می‌شود تا مشتری منظور شما را متوجه نشده و بیشتر گیج شود.

صبور باشید

بررسی هدف و ثبت سفارش تا ایده‌پردازی، اجرا و ویرایش‌های چندین و چند باره، کاری نیست که زود به نتیجه برسد. پیشنهاد می‌کنیم که به لحظه تحویل سفارش و رضایت خودتان و مشتری‌تان فکر کنید تا بتوانید خشم خود را در مقابل نظرها و انتقادهای غیرکارشناسی کنترل کنید. می‌توانیم بگوییم که صبر و حوصله‌، از اصلی‌ترین مهارت های یک گرافیست موفق است.مشکلات طراحان گرافیست با مشتری‌ها

2 دیدگاه در “مشکلات و چالش های طراحان گرافیست

  1. علی کیانی گفت:

    وای دقیقا همه این مشکل ها رو داریم :((((

    1. بله تقریبا همه طراحان و گرافیست ها با این مشکلات مواجه هستند♥

دیدگاهتان را بنویسید