گرافیک

7 نرم‌افزار‌ برتر طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی را بشناسید

نرم افزارهای طراحی سه بعدی

یکی از دغدغه‌های همیشگی مدل‌سازان، طراحان و البته مهندسان، پیدا کردن کاربردی‌ترین و بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی و مدل سازی است. در استودیو ادیب می‌خواهیم برترین نرم افزار های مدل سازی و طراحی سه بعدی را به شما معرفی کنیم.

کدام یک از نرم افزارهای طراحی سه بعدی را انتخاب کنم؟

این نرم‌افزارها با سخت‌افزار سیستم شما کار می‌کنند؛ پس بهتر است قبل از انتخاب برنامه، مشخصات برنامه را با سخت‌افزار سیستم خود تطابق دهید. معمولا ارائه دهندگان این برنامه ها حداقل مشخصات سخت‌افزاری و سخت‌افزار پیشنهادی برای اجرای روان برنامه بر روی سیستم‌ها را ارائه می‌کنند. برای آنکه بتوانید از همه امکانات یک نرم افزار طراحی سه بعدی استفاده کنید، باید تا آنجا که امکان دارد مشخصات سیستم خود را به مشخصات پیشنهادی نرم‌افزار نزدیک‌ کنید. در ادامه ۷ نرم‌افزار کاربردی در زمینه طراحی سه بعدی را معرفی می‌کنیم.

معرفی نرم افزارهای طراحی سه بعدی

برترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی و مدلینگ

BLENDER .1

Blender یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی است. این نرم افزار مناسب افرادی است که قصد دارند مدل‌سازی و طراحی را به صورت رایگان شروع کنند. دلیل این موضوع این است که این نرم‌افزار این امکان را به شما می‌دهد تا از تمامی ابزارها، استفاده و به مرور مدل‌سازی و طراحی را فرا گیرید. این نرم‌افزار به صورت متن باز یا Open Source منتشر شده و همین باعث می‌شود تا از ابتدای پروژه خود به مدل‌سازی، انیمیشن‌سازی، شبیه‌سازی رندر، ردگیری حرکت، ساخت و طراحی کامل بازی و بسیاری از امور دیگر بپردازید.

با بهره‌گیری از این نرم‌افزار قادر خواهید بود کارهایی مانند مدل‌سازی یک الگو، باز کردن UV، شبیه‌سازی مایعات، بخش‌های پوستی، مفصل‌ها و استخوان‌بندی‌های بدن کاراکترها، جان بخشی، پردازش کارها و دیگر شبیه‌سازی‌ها را انجام دهید.

نرم افزار blender از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

Cinema 4D .2

نرم‌افزار CINEMA 4D شرکت Maxon تمرکز ویژه‌ای بر روی طراحی و مدل‌سازی پیشرفته و حرفه‌ای دارد. این نرم‌افزار برای طراحی مفهومی و اضافه کردن لایه‌های پیچیده به پروژه‌های هنری ایده‌آل است.

رابط کاربری نرم‌افزار با ابزار‌های دقیق طراحی مدل‌سازی سه‌بعدی پیشرفته پر شده است. برای هر ابزار یک بخش راهنما (Help) طراحی شده که می‌توانید در مواقع نیاز از آن استفاده کنید. این برنامه قابلیت مدل‌سازی رویه‌ای و چندضلعی، متحرک سازی، نورپردازی، ایجاد بافت، رندر و ویژگی‌های رایج نرم افزارهای طراحی سه بعدی را دارد.

نرم افزار cinema 4D از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

Autodesk Maya .3

مایا یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی است که به شرکت Autodesk تعلق دارد. از نرم افزار مایا برای ساخت برنامه‌های سه بعدی تعاملی مثل بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های انیمیشنی، سریال‌های تلویزیونی یا جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود.
صحنه های تولید شده را می توان در فرمت های بسیاری خروجی گرفت که البته فرمت پیشفرض بر روی Maya Binary قرار دارد. در نرم افزار مایا، ساختار گرافیکی گره مانندی وجود دارد به این معنی که هر صحنه یک گره دارد و هر گره ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارد. به طبع آن، خروجی که نمایش داده خواهد شد مجموعه‌ای از گره‌های متصل به یکدیگر است که زنجیره‌وار عمل می‌کنند.

نرم افزار maya از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

Autocad .4

از اتوکد برای رسم نقشه های مهندسی و صنعتی استفاده می‌شود. این نرم‌افزار از جمله محصولات عرضه شده توسط شرکتی آمریکایی به نام Autodesk است. اصلی‌ترین کاربرد این نرم‌افزار، طراحی و رسم مدل‌های دو بعدی و سه بعدی با بیشترین ظرافت و بیشترین کیفیت است.

معمولا از ابزارهای این نرم‌افزار برای تولید مدل‌هایی که شکل هندسی دارند کمک می‌گیرند. به طور کلی اتوکد را می‌توان مجموعه‌ای از ابزارها برای طراحی و ترسیم مدل‌های مختلف و اشکال هندسی با بیشترین دقت و ظرافت معرفی کرد. با این تفاوت که دقت این نرم‌افزار بسیار بالاتر از ابزارآلات نقشه‌کشی است. این بسته به کاربر دارد که از این نرم افزار برای ساخت نقشه صنعتی استفاده کند یا طرح گرافیکی.

نرم افزار autocad از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

Zbrush .5

نرم افزار ZBRUSH یک ابزار مجسمه‌سازی دیجیتالی است. Zbrush مدلسازی سه بعدی و دو و نیم بعدی، بافت‌دهی و نقاشی را با هم ترکیب می‌کند. این نرم افزار از یک تکنولوژی اختصاصی به نام PIXOL استفاده می‌کند. این تکنولوژی اطلاعات مربوط به نورپردازی، رنگ، جنس و عمق را برای تمام اشیای درون صحنه ذخیره می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت بین Zbrush و نرم افزارهای طراحی سه بعدی سنتی‌تر این است که این نرم‌افزار بیشتر شبیه مجسمه‌سازی است. این نرم افزار برای ساخت مدل‌های با رزولوشن بالا (با بیش از ۴۰ میلیون ضلع) برای استفاده در فیلم‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌ها استفاده می‌شود. Zbrush از سطوح دینامیک رزولوشن استفاده می‌کند تا به مدل‌سازها اجازه دهد تغییرات کلی و جزئی روی مدل‌هایشان انجام دهند.

نرم افزار Zbrush از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

۶. Autodesk 3ds Max

3ds Max توسط شرکت Autodesk 3DS Max ارائه شدهاست. این برنامه قبلا با نام های ۳D Studio و ۳D Studio Max شناخته می‌شد. این نرم‌افزار یک برنامه گرافیک سه بعدی کامپیوتری است. 3ds Max برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این برنامه همواره توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای تجسمی معماری استفاده می‌شود. همچنین برای ایجاد افکت‌های سینمایی و پیش تجسم فیلم‌ها کاربرد دارد.

نرم افزار 3ds Max از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

SketchUp .7

نرم افزار SketchUp در گذشته Google SketchUp نام داشته‌ است. این نرم افزار کاربردهای مختلفی از جمله معماری، طراحی داخلی، مهندسی عمران و مکانیک، فیلم‌سازی و طراحی بازی‌های ویدئویی دارد. SketchUp یک نسخه رایگان به نام SketchUp Make و یک نسخه پولی با قابلیت‌های بیشتر به نام SketchUp Pro دارد.

نرم افزار SketchUp از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

2 دیدگاه در “7 نرم‌افزار‌ برتر طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی را بشناسید

  1. جمال کریمی گفت:

    وای من خیلی دوست دارم کار سه بعدی یاد بگیرم. ولی میدونم خیلی سخته

    1. بله واقعا کار دشواریه ولی هیچ وقت برای آموزش دیدن دیر نیست. پس هرچه زودتر شروع کنید♥

دیدگاهتان را بنویسید