آموزش, تاریخچه, تدوین, گرافیک

همه چیز درباره موشن گرافیک

موشن‌ گرافیک

موشن‌ گرافیک یا همان موشن گرافی یک سبکِ تجاری تبلیغاتی نیست، بلکه می‌تواند راهکاری برای خلقِ مفاهیمِ آموزشی و یا کاری هنری باشد که ایده‌های هنرمند را از طریق حرکت به مخاطب انتقال دهد.

علاوه بر این‌ها موشن‌ گرافیک در طراحیِ وبسایت‌ها هم نقشِ موثری دارد. امروزه از این تکنیک برای بهینه کردن و جذاب کردن رابط کاربری سایت استفاده می‌کنند.

در این مطلب با موشن‌ گرافیک، کاربردها و انواع آن آغاز می‌کنیم و در مطالب بعدی با دنیای نرم افزارهای موشن‌ گرافیک آشنا می‌شویم. با استودیو ادیب همراه باشید.

موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک را می‌توان به‌طور خلاصه طراحی‌های گرافیکی متحرک تعریف کرد. محصول نهایی یک فایل ویدئویی است که ایده ساده یا پیچیده‌ای را به‌صورت ترکیبی از صدا و عناصر بصری نظیر اشکال و شخصیت‌های کارتونی، تایپوگرافی، اینفوگرافیک و انیمیشن نمایش می‌دهد. داستان‌سرایی مناسب نیز بخش مهمی از موشن گرافیک را تشکیل می‌دهد. اگر این ویژگی‌ها به‌خوبی در کنار هم به‌کاربرده شوند، ابزار قدرتمندی به دست می‌آید که به‌خوبی می‌تواند در خدمت اهداف بازاریابی برند قرار گیرد.

به زبانی دیگر , موشن گرافیک گونه‌ای از فیلم سازی است که به متحرک‌سازی طرح‌های گرافیکی گفته می‌شود. موشن گرافیک از دو هنر فیلمسازی و گرافیک به صورت هم زمان استفاده می‌کند. موشن گرافیک قطعه‌هایی از انیمیشن یا فیلم دیجیتالی است که با حرکت یا چرخش ایجاد می‌شود. این تصاویر معمولاً برای استفاده در پروژه‌های مدیا با صدا ترکیب می‌شوند.

موشن گرافیک چیست ؟

مروری بر تاریخچه موشن گرافیک

از سال 1908 که اولین انیمیشن دنیا توسط انیماتور و کارتونیست فرانسوی به نام امیل کول (Emile cohl) ساخته شد، دنیای انیمیشن تا به امروز مسیری طولانی را پیموده است. امروزه انیمیشن فقط در صنعت سرگرمی استفاده نمی‌شود؛ صنایع مختلف دیگر مانند تبلیغات، بازاریابی، بازی، خرده‌فروشی، معماری و حتی مهندسی هم به روش‌های متفاوتی از انیمیشن استفاده می‌کنند. انیمیشن به‌طور گسترده‌ای در بخش آموزش هم به کار می‌رود. جالب است بدانید که حتی به منظور اهداف تحقیقاتی برای ایجاد تجسم‌های واقع‌بینانه علمی نیز از انیمیشن استفاده می‌شود.

تاریخچه انیمیشن‌های رایانه‌ای چند دهه بعد از ساخت اولین انیمیشن دنیا شروع شد. با وجود اینکه مردم از اوایل دهه 1940 شروع به آزمایش با گرافیک‌های رایانه‌ای کردند، در اوایل دهه 1960 میلادی بود که رشد گرافیک‌های رایانه‌ای آغاز شد. در آن زمان بود که رایانه‌های دیجیتال به‌طور گسترده‌ای جا افتاده بودند. رایانه‌ها در دهه 1970 و بعد از تولید انبوه ریزپردازنده در سال 1971، به ابزار اصلی تولید انیمیشن تبدیل شدند.

انواع موشن

بیایید با انواع موشن آشنا شویم تا بدانیم دقیقا در چه زمینه‌ای داریم صحبت می‌کنیم:

1.ویدیو رئال

ویدیو رئال ویدئوهایی هستند که در آن فیلم برداری واقعی صورت می‌گیرد و از هیچگونه طرح‌های گرافیکی استفاده نمی‌شود. بیشتر فعالیت در این زمینه بر عهده فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.

2. ویدیو موشن

اگر شما در ویدیوی خود، از موشن استفاده کنید، این نوع انیمیشن را خلق کرده‌اید. در ویدیو موشن، فیلم‌برداری واقعی است ولی طرح‌هایی گرافیکی برای افزایش جذابیت و ارائه مطالب بیشتر به فیلم اضافه می‌شود. پیام‌هایی در کنار تصویر ویدیو قرار می‌گیرند که تکمیل کننده اطلاعاتی هستند که در ویدیو قابل ارائه نیست.

به عنوان مثال می‌توان اطلاعات تکمیلی در مورد راه رفتن، تکرار مجدد ورزش، محاسبه سرعت و شتاب و در مورد ورزش‌های تیمی یا انفرادی را به ویدیو اضافه کرد.

3. استاپ موشن

استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شیء را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند. از توالی این تصاویر به نظر می‌رسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است. عروسک‌هایی با مفاصل متحرک یا عروسک‌های ساخته شده با خمیر یا لگو در این تکنیک کاربرد زیادی دارند. در بسیاری از موارد به جای عروسک از انسان، وسایل خانه، گیاهان و… هم استفاده می‌شود.

انیماتور استاپ موشن در ذهنش همه اجسام اطراف را زنده کرده، به آن‌ها حرکت می‌دهد و هر کار خارق‌العاده که در دنیای عادی نمی‌شود با آن‌ها انجام داد را رویشان پیاده می‌کند. در استاپ موشن شما از جادوی حرکت دادن به اشیاء حقیقیِ اطرافتان به جای نقاشی و کاراکترهای نرم‌افزاری استفاده می‌کنید.

در استاپ موشن اجسام اطرافتان می‌توانند به روایت داستان شما کمک کنند و شما را به یک انیمیشن جذاب و خلاقانه برسانند. استاپ موشن می‌تواند گوشی شما را به یکباره در فضای اتاقتان ظاهر کند و آن را به یک لپ‌تاپ تبدیل کند. به وسایل درون اتاق‌ شما حرکت دهد تا هرکدام خودشان به وظایف‌شان رسیدگی کنند و یا تخت خواب اتاق‌ شما بدون اینکه از جایتان حرکتی کنید، خود به خود مرتب شود.

استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی

4. موشن گرافیک

موشن‌ گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است. در موشن گرافیک به یک طرح گرافیکی دیجیتال که معمولا در نرم افزارهای فتوشاپ با ایلاستریتور رسم کرده‌اید، حرکت میبخشید.

5. اینفوموشن گرافیک

همانطور که از نام اینفوموشن پیداست، ترکیبی از اینفوگرافیک و موشن گرافیک باعث ایجاد چنین اسمی برای این عضو تازه وارد شدند.

اینفوگرافیک از دو کلمه Information به معنی اطلاعات و Graghic به معنی گرافیک تشکیل شده است و در واقع به نمایش تصویری یا دیداری داده‌ها، اطلاعات و دانش گفته می‌شود. اینفوگراف‌ها شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن هستند و برخی معتقدند که اینفوگرافیک نوعی نقشه مفهومی است که با آن می‌توان مسائل را آسان‌تر از همیشه نشان داد.

اینفوموشن به مراتب از اجزای سازنده خود جذاب‌تر است به دلیل این که بسیاری از کسب و کارها و طراحان هنوز از وجود آن اطلاعی ندارند و اگر به آن مسلط باشید و بتوانید به درستی استفاده کنید، به پیشرفت شما کمک زیادی می‌کند. اینفوموشن‌ها به این دلیل جذاب هستند که سادگی و قابل فهم بودن اینفوگرافیک و جذابیت و محبوبیت موشن گرافیک را در کنارهم دارند.

6. انیمیشن

انیمیشن هنری دوبعدی است که از نمایش تند و پیوسته تصاویر به وجود می‌آید. در واقع شیوه‌ای است که در آن عکس‌ها به صورت تصاویر متحرک ظاهر می‌شوند. به اصطلاح به این کار فریم به فریم اجرا کردن می‌گویند. هر عکس یک فریم است. انیمیشن‌ها معمولا دارای پروسه داستان و کاراکتر هستند.

مزایای موشن گرافیک

از جمله مزایای موشن گرافیک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • قدرت بالای بصری
  • طراحی و انیمیشن جذاب و خیره کننده
  • تلفیق پذیری چند جاذبه ویدئویی
  • ماندگاری در ذهن مخاطبین
  • صرفه جویی در زمان و هزینه

این نوع از محتوا در حال حاضر یکی از مهم‌ترین انواع محتوا به شمار می‌رود که در بازاریابی دیجیتال بسیار کاربرد دارد. کارشناسان موشن گرافیک را یک موتور پیشران برای کسب و کارها می‌دانند که با استفاده از آن می‌توان از رقبا پیشی گرفت.

مزایای موشن گرافیک

1. برانگیختن احساسات بینندگان

یک ویدئو موشن گرافیک خوش‌ساخت نه‌تنها توجه مخاطب را جلب می‌نماید، بلکه می‌تواند یک پاسخ احساسی را در آن فرد ایجاد کند. ما انسان‌ها به‌سرعت با بازتاب احساساتی که به‌صورت تجربه‌های زندگی به تصویر کشیده می‌شود، همدردی می‌کنیم. موشن گرافیک امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید احساس خاصی را به بیننده منتقل کنید. موسیقی تأثیرگذار، صدای نافذ راوی و عناصر بصری گیرا با هم می‌توانند به شما یاری دهند تا داستان تأثیرگذاری را روایت کنید.

2. انتقال سریع اطلاعات

ارتباط بصری، شیوه‌ای است که مغز، اطلاعات را پردازش می‌کند. در حقیقت پردازش اطلاعات بصری تقریباً بلافاصله (حدود 13 میلی‌ثانیه) اتفاق می‌افتد. به همین دلیل فهمیدن چیزهایی که “می‌بینیم” برای ما آسان‌تر است. موشن گرافیک کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات پیچیده را به بخش‌های ساده‌تر شکسته و پیام موردنظرتان را به‌سادگی و به‌طور واضح ارائه کنید.

3. ایجاد یک تجربه آسان و بدون زحمت برای مخاطب

امروزه افراد زیادی چندین ساعت در هفته را به تماشای ویدئو در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. با وجود ویدئو لازم نیست بینندگان انرژی زیادی را صرف خواندن متن و جستجو و استخراج اطلاعات نمایند. کافی است که آن‌ها دکمه پخش را فشار دهند و اطلاعات موردنظرشان را به آسانی دریافت کنند. با ساخت موشن گرافیک، دریافت اطلاعات را برای مخاطبان، آسان‌تر و جذاب‌تر می‌نمایید.

4. ارائه اطلاعات زیاد در مدت‌زمان کم

طول بیش‌تر ویدئوهای موشن گرافیک بین 30 ثانیه تا 3 دقیقه است. هنگامی‌که لازم باشد یک تأثیر فوری بر مخاطب داشته باشید، استفاده از موشن گرافیک به‌شدت مفید است. تحقیقات نشان داده که به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی، حتی تماشای یک ویدئو 10 ثانیه‌ای از یک برند می‌تواند به افزایش آگاهی مخاطبان از آن برند کمک کند. یک تصویر ویدیویی کوتاه می‌تواند پیام یک مقاله 1500 کلمه‌ای را در یک دقیقه منتقل کند و یک فرآیند پیچیده را در 15 ثانیه توضیح دهد.

موشن گرافیک تنها محدود به حرکت دادن متن و عناصر بصری نیست، بلکه آمیزه‌ای از هنر، تفکر و خلاقیت است. همچنین این نوع از ویدیو ابزاری مدرن و قدرتمند است که به‌خوبی می‌تواند به ما در برقراری ارتباط با مخاطبان یاری دهد.

کاربرد موشن‌ گرافیک چیست؟

از موشن‌ گرافیک برای انیمیشن، لوگو، متن، تصاویر، ویدئو کلیپ‌ها و چنبن مواردی استفاده می‌شود. اگر چه موشن‌ گرافیک می‌تواند هم دوبعدی باشد هم سه‌بعدی، اما لزوماً هیچ داستان یا شخصیت یا سبک خاصی را دنبال نمی‌کند. این نوع انیمیشن بیشتر در تبلیغات و آگهی تلویزیونی، رویدادهای ورزشی، نسخه‌های خبری، عناوین افتتاحیه فیلم و … کاربرد دارد. اگر می‌خواهید یک طراح موشن‌گرافیک شوید، نیازی ندارید بعضی مهارت‌های انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی مانند فهمیدن نحوه بازیگری و مکانیک بدن یا ساخت صحیح شخیصت انیمیشن را یاد بگیرید. با این‌حال، شما باید ترکیب‌بندی (Composition) خوب را درک کنید و اینکه چطور از اصول اصلی انیمیشن (اصول دوازده‌گانه انیمیشن) برای ساخت انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی استفاده کنید.

موشن گرافیک چگونه به برند سازی کمک می‌کند؟

یک استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند شامل شکل‌های مختلف محتوا از قبیل مقاله، اینفوگرافیک، ایبوک و… باشد. با این‌حال شکی وجود ندارد که هر روز افراد بیشتری به تماشای ویدئو علاقه‌مند می‌شوند زیرا ویدئو یکی از مؤثرترین ابزارها برای انتقال اطلاعات است. همچنین با گسترش اینترنت پرسرعت در میان مردم در سال‌های اخیر، شرکت‌ها و سازمان‌های بیش‌تری از پروژه‌های موشن گرافیک برای تبلیغات خود بهره می‌برند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد موشن گرافیک، آن را به ابزاری مناسب جهت افزایش آگاهی برند در مخاطبان تبدیل می‌نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید