آموزش, عکاسی

تکنیک هایی برای شروع عکاسی از مقدماتی تا حرفه ای (پارت اول)

عکاسی مقدماتی

عموما هر فردی که می‌خواهد عکاس شود، ابتدا به این فکر می‌کند که اصلا باید عکاسی را از کجا شروع کند؟ او از خود می‌پرسد که چگونه عکاسی مقدماتی را یاد بگیرم و اصلا چرا باید این کار را انجام دهم؟

افرادی که به عکاسی علاقه دارند سعی می‌کنند تا به دنبال راه‌هایی برای فراگیری آن باشند. امروزه حسی که هر شخصی بعد از خرید دوربین عکاسی و چند لنز دوربین دارد، خود را عکاس حرفه‌ای می‌داند.

همه ما با دوربین‌هایمان عکس می‌گیریم ولی زمانی می‌توانیم به خودمان عکاس بگوییم که علاقه‌مان به این حوزه را از یک سرگرمی به حرفه فعالیت خود تبدیل کنیم و وارد سطح جدید و حرفه‌ای‌تری شویم. راه‌های مختلفی برای ورود به حوزه دوست داشتنی عکاسی وجود دارد اما اولین قدم برای شروع عکاسی مقدماتی ، داشتن انگیزه است.
هرچه قدر شور و شوق و علاقه بیشتری به این حرفه داشته باشید، بیشتر تمرین می‌کنید در نتیجه بیشتر پیشرفت خواهید کرد.
مهمترین بخش ورود به عرصه عکاسی مقدماتی می‌تواند این باشد که تنها گرفتن عکس کافی نیست، شما باید به صورت اصولی و دقیق با رعایت قانون و نکات مهم، عکس بگیرید.راهنمای مرحله مقدماتی عکاسی

راهنمای مرحله مقدماتی عکاسی

برای اینکه هنر خلاقانه عکاسی را شروع کنید و عکس‌های زیبا خلق کنید، حتما نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم را به خوبی بخوانید. داشتن تجهیزات و دانستن اصول عکاسی لازم است، اما کافی نیست.

قطعا در قدم اول نیاز است تا اصول ابتدایی را یاد بگیرید. این شاید ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین بخش در عکاسی مقدماتی باشد. چرا که اگر آن را به صورت کامل و درست یاد نگیرید، باقی موارد هم برایتان دشوار خواهد شد.

اما این قدم اول چیست و از کجا شروع می‌شود؟ در این مطلب از ادیب استودیو به موارد لازم برای شروع یادگیری عکاسی مقدماتی اشاره خواهیم کرد.

1. در انتخاب تجهیزات سختگیر نباشید !

بسیاری فکر می‌کنند که داشتن یک دوربین عکاسی برای شروع یادگیری عکاسی لازم است. در واقع عکاسی پیش از اینکه هنر ثبت تصویر باشد، هنر درست دیدن و درست‌تر درک کردن یک سوژه است. فشار دادن دکمه شاتر باید زمانی اتفاق بیفتد که شما یک درک کامل نسبت به عکستان داشته باشید.

پیش از عکاسی از یک لوکیشن خاص، دوربین را خاموش کنند و به دقت همه چیز و همه جا را بررسی کنید. با این کار نه تنها سوژه‌های خوب را پیدا می‌کنید، بلکه می‌توانید خیلی از موارد غیر ضروری را هم حذف کنید.

پس بدانید که لازم نیست برای شروع عکاسی حساب بانکی خود را خالی کنید، یک دوربین معمولی در کنار یک لنز کیت ارزان قیمت می‌تواند برای شما کاملا مناسب باشد.

تجهیزات عکاسی مقدماتی و حرفه ای

2. نور را خیلی خوب بشناسید !

احتمالا تا به حال شنیده‌اید که ریشه کلمه فوتوگرافی ( Photography ) دو کلمه فوتو به معنای نور و گراف به معنای ثبت کردن هستند. پس عکاسی به طور خلاصه یعنی ثبت کردن نور. این تعریف می‌تواند به شما اثبات کند که مهمترین چیز در عکاسی نور است.

این نور است که در نهایت قرار است بخش‌های واضح تصویر شما را نشان دهد. سوژه به وسیله نور روشن می‌شود و کار عکاس این است که منابع تولید نور را به بهترین شکل بچیند.

اصطلاحی تحت عنوان مثلث نوردهی وجود دارد که احتمالا تا به حال بسیار نام آن را شنیده‌اید. این ابتدایی‌ترین تمرین عکاسی است. اینکه خودتان بخواهید آن را از طریق مجلات، مقاله‌های مختلف، یوتیوب یا … یاد بگیرید یا اینکه برای آموختن آن به آموزشگاه‌های عکاسی سر بزنید، دست خودتان است. بستگی دارد چقدر استعداد داشته باشید و البته پشتکارتان تا چه حد باشد.

اما سعی کنید در هر حالت، مفهوم سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو (سه مورد مثلث نوردهی) را به بهترین شکل ممکن دریافت کنید.

آشنایی با نور عکاسی مقدماتی

3. با مفاهیم پایه دوربین و لنز آشنا شوید

داشتن اطلاعات کافی در مورد دوربین و لنزی که از آن استفاده می‌کنید از مهمترین نکات شروع عکاسی است. اینکه بدانید چطور باید از قابلیت‌هایی که در اختیار دارید استفاده کنید، خیلی مهم است. عمق میدان، فاصله کانونی، فوکوس خودکار یا دستی، دکمه‌های میانبر دوربین، منوهای دوربین و ….

داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این موارد به شما کمک می‌کند تا مباحث پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر عکاسی را با سرعت بیشتری یاد بگیرید که قطعا برای شروع مفید است.

آموزش جامع عکاسی مقدماتی

4. اصول ترکیب‌بندی حرفه‌ای را بیاموزید

شاید نیازی نباشد ترکیب‌بندی حرفه‌ای را در همان قدم اول و شروع عکاسی یاد بگیرید، زیرا دانستن موارد ساده‌تری مثل نقاط طلایی برای شروع کافی هستند.

ترکیب‌بندی اولین چیزیست که در یک عکس مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که عکستان را مقابل شخصی قرار می‌دهید، باید چند نکته در آن رعایت شده باشد. اول از همه اینکه سوژه به خوبی قابل تشخیص باشد و چشم بیننده را گمراه نکند.

این نه الزاما به معنی بولد کردن سوژه، بلکه به معنی بیشتر بها دادن به آن است. خطوط راهنما و نقاط طلایی می‌توانند به شما کمک کنند تا هر المانی را در جای درستش قرار دهید.

برای آموختن این مرحله ابتدا بر روی بینایی خود کار کنید، سعی کنید با دوربین خاموش و چشم‌های باز صحنه را ببینید، برای خودتان کادر ببندید، سپس با استفاده از فاصله کانونی لنزتان، همان کادری که مدنظرتان بود را ثبت کنید.

به این صورت می‌توانید عکس را از دید یک بیننده ببینید، و نه از دید بسته صفحه نمایش دوربین. در واقع شما پشت صحنه را حس می‌کنید، در آن زندگی می‌کنید و می‌دانید که مهمترین چیز کجاست. حتی زمانی که با چشم‌هایتان نگاه می‌کنید هم سوژه را در بهترین جا قرار می‌دهید. پس سعی کنید بر روی کادر بندی با چشم‌های خود کار کنید.

آموزش ترکیب بندی حرفه ای در عکاسی مقدماتی

5. منبع الهام خود را پیدا کنید

به عکس‌هایتان نگاه کنید آیا شما بیشتر به عکاسی پرتره علاقه دارید و مایلید عکاسی سبک پرتره انجام بدهید یا عکاسی طبیعت، مطبوعات، تبلیغاتی، خیابانی، مد و خیلی از سبک‌های دیگر؟
درواقع هرچیزی که باعث شده شما جذب آن بشوید و بخواهید به عکاسی از آن بپردازید و شوق و علاقه زیادی به آن دارید، منبع الهام شما است. یک روش خوب برای یافتن منبع الهام و سبک عکاسی خود این است که بفهمید بیشتر اوقات دوست دارید چه کارهایی انجام دهید.
مثلا اگر به سفر کردن علاقه دارید می‌توانید سبک عکاسی مسافرتی را شروع کنید یا اگر اهل ورزش هستید، می‌توانید عکاسی اکشن و ورزشی را انتخاب کنید همچنین شما می‌توانید سبک‌های مختلف عکاسی را امتحان کنید تا سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید.

6. به موضوع عکستان توجه کنید

در عکاسی همیشه کیفیت به کمیت ارجعیت داشته است. گرفتن صدها عکس بدون مضمون و کیفیت مورد نظر شما را عکاس نمی‌کند
قبل از کلیک بر روی شاتر چند ثانیه صبر کنید، بر روی سوژه خود تمرکز کنید، به محیط اطرافتان بیشتر توجه کنید و نور را تنظیم کنید و به درستی کادر بندی و فوکوس کنید، سپس شما می‌توانید بر روی شاتر کلیک کنید و عکستان را ثبت کنید. سعی کنید از هر چیزی عکاسی نکنید و یک عکس با مضمونی جذاب و خیره‌کننده ثبت کنید.

سوژه خاص در عکاسی طبیعت

تا اینجا آموختیم که چگونه یک عکس را ثبت کنیم. در مرحله بعد نیاز است عکس خود را کمی ویرایش  کنیم تا به عکاسی حرفه ای نزدیک شویم.

7. کمی عکس‌هایتان را ادیت کنید

انسل آدامز، یکی از بزرگترین عکاس‌های تاریخ و پدر عکاسی طبیعت می‌گوید:” شما یک عکس را ثبت نمی‌کنید، بلکه آن را می‌سازید. “

پس چه اشکالی دارد اگر یک عکس طی دو یا سه مرحله درست شده باشد؟ سعی نداشته باشید یک عکس را فقط با دوربین خود خلق کنید، خلاقیت شما در تصویر نهایی شکوفا می‌شود. سعی کنید تصاویرتان را با فرمت خام RAW ثبت کرده و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، آن‌ها را به هدفتان نزدیک‌تر کنید.

عکاس‌های حرفه‌ای معمولا از نرم‌افزارهای فتوشاپ و لایت روم برای ویرایش تصاویرشان استفاده می‌کنند. منابع مختلف مثل یوتیوب و اینستاگرام تا حدی می‌توانند به شما کمک کنند که زودتر به سطوح حرفه‌ای برسید.

دنیای ویرایش تصاویر، به اندازه خود ثبت تصاویر مهم و گسترده است.

برای مطالعه قسمت دوم این آموزش اینجا کلیک کنید. 

ادیت عکس

دیدگاهتان را بنویسید