آموزش, عکاسی

تکنیک هایی برای شروع عکاسی از مقدماتی تا حرفه ای (پارت دوم)

عکاسی حرفه ای

بعد از اینکه اصول عکاسی را فرا گرفتیم، برای ورود به عکاسی حرفه ای چه کاری باید انجام دهیم؟

همانطور که در مقاله تکنیک هایی برای شروع عکاسی از مقدماتی تا حرفه ای (پارت اول) آموختید. تا اینجا می‌توانید یک صحنه را ارزیابی کرده، نور را بررسی کنید، با استفاده از تنظیمات مختلف دوربین و لنزتان بهترین تصویر را ثبت کرده و سپس با ادیت کردن، آن را به یک عکس بسیار زیبا تبدیل کنید. این برای شروع عکاسی کافیست، اما همه چیز به همینجا ختم نمی‌شود.

ورود به مرحله حرفه ای عکاسی

افرادی که تا این مرحله پیش می‌روند و دیگر عکاسی حرفه ای را دنبال نمی‌کنند را نمی‌توان عکاس دانست. چرا که تا این مرحله همه چیز به صورت انتقال تجربه بوده و خلاقیتی در کار کردن وجود ندارد. شما تمام اصولی را می‌آموزید که قبل از شما توسط هزاران نفر دیگر استفاده شده است. فراموش نکنید که عکاسی یک هنر وابسته به خلاقیت است، پس لازم است چیزی بیش از اصول همیشگی را یاد بگیرید.

آموزش عکاسی حرفه ای و خلاقانه

سبک شناسی را دنبال کرده و علایقتان را پیدا کنید

نخستین موردی که در عکاسی حرفه ای وجود دارد این است که علی‌رغم دانستن تمام اصول لازم برای تمام انواع ژانرهای عکاسی، تمرکزتان را بر روی یک ژانر خاص متمرکز کنید.

شما احتمالا عکاس طبیعت حرفه‌ای را نمی‌شناسید که از مراسمات مختلف عکاسی کند، یا عکاسی ورزشی که به دل طبیعت زده و از حیوانات و حیات وحش عکاسی کند.

برای حرفه‌ای شدن لازم است چیزی بیش از مبتدیات و اصول اولیه عکاسی را بدانید. اینکه می‌گوییم ژانر مورد علاقه خود را پیدا کنید برای این است که هر ژانر یا هر سبک، نیاز به اصول جداگانه‌ای دارد که فرا گرفتن آن‌ها فقط با یک کارگاه یا یک دوره آموزشی ممکن نیست.

در واقع در اینجا بحث تجربه و خلاقیت مطرح می‌شود. شما باید بتوانید به عنوان یک عکاس طبیعت وقتی به یک جنگل می‌روید، تصاویری ثبت کنید که تا به حال کسی ثبت نکرده باشد. قطعا پیش از شما هزاران عکاس به آن نقطه سفر کرده‌اند. فراموش نکنید تمام کره زمین شناخته شده و از همه‌جا عکس وجود دارد. پس به عنوان یک عکاس باید کاری کنید که متمایز به نظر برسید.

انواع ژانرهای عکاسی

در مسترکلاس‌ها و ورکشاپ‌های عکاسان بزرگ شرکت کنید

گاهی اوقات عکاسان بزرگ و با تجربه ورکشاپ‌ها یا مسترکلاس‌هایی برگزار می‌کنند که هدف از آنها انتقال تجربه به تازه‌کارها است. این بهترین فرصت برای یادگیری مواردیست که شاید آموختن هر کدام یک عمر از شما طلب کند !

به دنبال این ورکشاپ‌ها باشید. سعی کنید آنهایی را شرکت کنید که مربوط به عکاسی هستند که در ژانر مورد علاقه شما فعالیت دارد. جدایی از بحث انتقال تجربه، پرسش و پاسخ بخش مهمی از این کلاس‌ها خواهد بود.

شما می‌توانید هر آنچه در مورد عکاسی می‌خواهید را در این کلاس‌ها پیدا کنید. از نظر من برای حرفه‌ای شدن، این یکی از بهترین میانبرهاست. شما تجربیات اشخاصی را به دست می‌آورید که شاید چند برابر سن شما فقط رزومه کاری عکاسی داشته باشند!

ورکشاپ عکاسی حرفه ای

دوره‌های حرفه‌ای را فراموش نکنید

جدا از ورکشاپ‌ها و مسترکلاس‌هایی که برگزار می‌شود، گاهی آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف عکاسی هم دوره‌هایی را برگزار می‌کنند که می‌توانند بسیار مفید باشند.

عموما در این دوره بیشتر همه چیز بر پایه تجربه و خلاقیت می‌گذرد، اما باز با این حال بسیاری چیزها هستند که احتمالا نمی‌دانید. برای مثال می‌توانید تکنیک‌های خاص عکاسی را فرا بگیرید.

در این بخش شما می‌توانید با تجهیزات مختلف نیز بیشتر آشنا شوید، برای مثال اینکه چگونه از فیلترهای مختلف استفاده کنید، یا چگونه تجهیزات مختلف را با هم ترکیب کنید. همچنین برای راه اندازی یک استودیوی عکاسی نیاز است چیزهایی فراتر از عکاسی بدانید که عموما مربوط به این دوره می‌شود.

سعی کنید به دنبال کارگاه‌هایی بگردید که بتوانند به شما در افزایش و پرورش خلاقیتتان کمک کنند.

دوره حرفه ای عکاسی

نه فقط ادیت، بلکه مفهوم تغییر عکس را دریابید !

در بخش قبلی شما صرفا یک عکس را به بهترین شکل ممکن ادیت می‌کردید و همه چیز خوب پیش می‌رفت. این یعنی نور را اصلاح می‌کردید، رنگ‌ها را به همین ترتیب و … اما در این بخش شما چیزی بیش از یک عکاس خواهید دانست. برای مثال تکنیک‌های ترکیب تصاویر یا دابل اکسپوژر یا فتومونتاژ یا هر چیز دیگر. تمام آن‌ها به شما کمک می‌کنند تصاویرتان را از حالت ساده و همیشگی‌شان دربیاورید. این در واقع بیش از عکاسی، به گرافیک نزدیک می‌شود.

دوره‌های مختلف بسیاری برای فراگیری فتوشاپ وجود دارند که با یک سرچ کوچک در گوگل می‌توانید تعداد زیادی را پیدا کنید. سعی کنید دنبال دوره‌هایی باشید که نه فقط شما را محدود به یکسری مورد خاص کنند، بلکه دست شما را باز بگذارند تا جایی برای شکوفا کردن خلاقیت‌هایتان داشته باشید.

عکاس به عنوان بخشی از هنری که دارد یک عکس را توسط دوربینش ثبت می‌کند و پس از آن آزاد است هر کار که می‌خواهد با عکسش انجام دهد. تغییر دادن ماهیت کلی عکس ممکن است از ابتدا ایده یک عکاس باشد.

آموزش عکاسی حرفه ای خلاقانه

یک نیمچه نکته ( ! ) : تجهیزاتتان را تکمیل کنید

تجهیزاتی که در ابتدا تهیه کردید فقط تا مدتی می‌توانند شما را همراهی کنند. از زمانی که پا به دنیای عکاسی حرفه ای می‌گذارید می‌بایست تجهیزاتتان را متناسب با نیازهایتان تهیه کنید.

اگر دوست دارید وارد دنیای عکاسی تبلیغاتی و استودیویی شوید، باید بر روی منابع نور و تجهیزاتی مثل بک‌گراند تمرکز کنید. اگر دوست دارید عکاسی طبیعت را دنبال کنید، باید لنزها و پوشش‌های مختلفی را نیز برای خودتان در نظر بگیرید.

هر ژانری از عکاسی مستلزم یک سری از تجهیزات است که به مرور زمان باید آن‌ها را تهیه کنید. در واقع این نکته همان جایی جدی می‌شود که شما می‌خواهید وارد بحث انتخاب ژانر حرفه‌ای شوید و تا قبل از آن، عموم لوازم عکاسی یکسان هستند.

اما دلیل اینکه این مورد را یک نکته نصفه نامیدیم این بود که نیازی نیست شما این تجهیزات را در یک بازه زمانی مشخص تهیه کنید. شما به مرور زمان و با توجه به نیازهایتان هر مورد را تهیه می‌کنید و این به لحاظ هزینه بار کمتری را بر روی دوشتان خواهد گذاشت.

تجهیزات عکاسی حرفه ای

جمع‌بندی

قطعا دنیای عکاسی آنقدر گسترده و بزرگ است که نمی‌شود تمام آن را آموخت. شما هر چیز که بیاموزید، باز هم نکات جدیدتری وجود خواهند داشت. خلاقیت در این نقطه وارد میدان می‌شود.

شما در جایی به خلا اطلاعات می‌رسید، یعنی در واقع تمام چیزهایی که آموخته‌اید برایتان تکراری و پوچ خواهند شد. پس اگر خلاقیت داشته باشید، با استفاده از آن می‌توانید هر روز کار متفاوت‌تری را ارائه دهید تا از سایر عکاسان نیز متمایز باشد.

سعی کنید همه چیز را طبق اصول یاد بگیرید، در یادگیری عکاسی عجله نداشته باشید، چرا که چیزی دستگیرتان نخواهد شد جز خستگی. عکاسی هنری است که به مرور زمان و با تجربه به دست می‌آید.

در مطلب تکنیک هایی برای شروع عکاسی از مقدماتی تا حرفه ای سعی بر آن بود که مسیر مشخصی از عکاسی را برایتان روشن کنیم. شک نکنید اگر مطابق اصول پیش بروید، روزی در یکی از ژانرهای عکاسی بسیار موفق خواهید شد.

راهنمای جامع عکاسی حرفه ای و خلاقانه

دیدگاهتان را بنویسید