چگونه می توانید پالت های رنگی در فیلم خود را بخشی از روند داستان گویی کنید؟
همه ما می دانیم که فیلم وسیله ای برای انتقال افکار است. یک داستان عالی می تواند شما را به دوردست ها برساند، اما خوب است بدانید که فیلم یک رسانه تصویری است. منظور ما فقط خواندن مطالب نیست. ما می خواهیم چیزهایی را ببینیم. رنگها و تئوری رنگها به ما کمک میکنند تا اهداف پشت صحنه و آنچه کارگردان از ما میخواهد را ببینیم. بسیاری از رنگ ها احساسات خاصی را نشان می دهند. حال چگونه رنگ ها را برای ساختن پالت های رنگی در یک فیلم ترکیب کنیم؟
در تئوری رنگ، یاد می گیرید که فقط اضافه کردن رنگ کافی نیست، باید نگاهی هنرمندانه در پشت هر فریم داشته باشید. به عنوان مثال، عکسی از ادوارد دست قیچی وجود دارد که تیم برتون را نشان می دهد که تلاش می کند محله ای سیمانی را به رخ بکشد. بنابراین او از این رنگ های پاستلی برای ساختن خانه و سبک زندگی حومه شهر به عنوان یک مدینه فاضله استفاده می کند.
در مقاله قبلی با مفهوم تئوری رنگ ها و مفهومی که هر رنگ منتقل می کند آشنا شدید، اکنون زمان آن رسیده است که نه تنها دلیل استفاده از هر رنگ، بلکه نحوه استفاده از رنگ ها و ترکیب آنها را نیز با یکدیگر درک کنید. بیایید با پالت های رنگی در فیلم ها آشنا شویم.
روانشناسی رنگ در فیلم چیست؟
مطالعه ای صورت گرفته که نشان می دهد Hue وقتی با اشباع بودن و درجه رنگ ترکیب شود، چه عواطف پیچیدهای را میتواند ایجاد کند. بیایید نگاهی به این نمودار بیندازیم و واقعاً احساسات و تنالیتهای را که میتوانید به داستانهای خود بیافزایید را بررسی کنید.
ترکیب رنگیهای خاصی وجود دارند که به خوبی کنار هم قرار می گیرند. به طور کلی چهار دسته اصلی تم رنگی این چنین وجود دارد، در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم:
چهار نوع ترکیب در پالت های رنگی در فیلم ها و مفهوم آنها
وقتی در پالت های رنگی فیلم کندوکاو کنید، با چهار ترکیب و مفهوم رنگی آشنا میشوید که به شما کمک میکند تا انتخاب کنید که بهتر است چه رنگی در فیلم یا برنامه تلویزیونی شما ظاهر شود. اینفوگرافیک زیر تمام مفاهیم چهار رنگ را توصیف و بررسی میکند.
1.مونوکروماتیک یا تک رنگی Monochromatic
بیایید با ساده ترین مفاهیم رنگی و پالت های رنگی در فیلم ها شروع کنیم. رنگهای مونوکروماتیک به یک طرح رنگی مبتنی بر تنها یک رنگ اشاره دارند. مثلا در فیلم The Matrix که تقریباً هر قاب حول رنگ سبز میچرخد و این اتفاق بخشی از فیلم میشود.
مونوکروماتیک، اجباری به ناراحت بودن و غم انگیزی ندارد. در فیلمی مثل how Grand Budapest Hotel با به کار بردن مونوکروماتیک های روشن تر، مفهوم را عوض کردند. در واقع درجههای مختلف از رنگ صورتی با میزان اشباع بودن متفاوت، آنها را موفق به این کار کرد.
تا به اینجا متوجه شدیم که چگونه یک رنگ عمل میکند. حالا بیایید رنگهای مختلفی را به ترکیب اضافه کنیم.
2.شباهت Analogous
شباهت یک تم رنگی در فیلم یا تلویزیون به رنگهایی اشاره دارد که روی چرخه رنگ در کنار هم هستند. فیلمسازان غالباً برای طرحهای مشابه خود از بین رنگهای گرم یا سرد انتخاب میکنند زیرا به طور کلی موضوع فیلم یا نمایش تلویزیونی را متناسب میکنند. ایده در اینجا به دست آوردن رنگهایی است که تعادل یا هماهنگی را در کنار هم پیدا میکنند.
3.مکمل Complementary
برخی از رنگ ها که در چرخه رنگی مقابل یکدیگر هستند نیز به خوبی کنار هم قرار میگیرند. ما آن رنگها را “مکمل” مینامیم. در واقع آنها زیاد روی صفحه نمایش استفاده میشوند، اما آنها را در پوستر فیلمها نیز میتوانید مشاهده کنید.
ایده این پوسترها مربوط به رنگهای مکمل در تئوری رنگ است که در روانشناسی ما نیز نقش دارد. علاوه بر تأثیرشان در جذب مخاطب، رنگهای مکمل در داستان پردازی نیز اهمیت دارند. مثل وقتی که یک زن و شوهر دارید و میخواهید احساسات آنها را نشان دهید و از صحنه جدایشان کنید.
4.طرح های رنگی سه گانه
بازی با دو تا از رنگهای مکمل این اجازه را به ما میدهد تا به کمک تم رنگی سه گانه، یک رنگ سومی هم اضافه کنیم. طرحهای رنگی سه گانه طرحهایی هستند که از سه رنگ حتی وقتی در فاصله دور از هم روی چرخه رنگ باشند، استفاده میکنند.
اما وقتی فیلمسازان از رنگهایی استفاده میکنند که اصلاً در کنار هم نیستند، چه میشود؟
پالت رنگ متناقض در فیلم
در تئوری رنگ ، رنگ های متناقض یکدیگر را جذب میکنند. رنگهای متناقض رنگهایی هستند که در چرخه رنگ متضاد یکدیگر هستند. مثلا زرد و بنفش رنگهای مکمل هستند زیرا با هم در تضاد هستند و باعث می شود آنها متناقض باشند.
غالباً کارگردانان از رنگهای متناقض استفاده میکنند تا چیزی را برجسته نشان دهند. مثل دختری که کت قرمز در Schindler’s List به تن دارد و یا خانمی که در The Matrix لباس قرمز پوشیده است.
در مورد پالت های رنگی در فیلم ها که در آنها رنگها معمولاً با یک شخصیت یا مکان در ارتباط هستند چه؟
پالت های رنگی مرتبط در فیلم
پالتهای رنگی که یادآور فیلم یا تلویزیون هستند، اساساً رنگهایی هستند که در تخیل خود میبینید. در واقع اینها رنگ هایی هستند که ما را به یاد یک شخص یا مکان می اندازند.
به عنوان مثال، قرمزی کل ارتش شورشیان در جنگ ستارگان، که به آنها اجازه می دهد تا در هنگام سفر به جنگ، رنگ های خود را به نمایش بگذارند.
در Gone Girl، ببینید فینچر چگونه از صحنه های اول و آخر فیلم استفاده می کند. در آغاز، ما زنی خونسرد را می بینیم که معصومیت او را به نمایش می گذارد. رنگ های سرد حس مرگ را به ما منتقل می کنند. اما در نهایت، رنگ ها گرم شدند و اکنون می دانید که او می تواند هر کاری انجام دهد. او بسیار زنده است و اگر او را عصبانی کنید ممکن است کشته شوید.
همین مثال را می توان در سریال Breaking Bad بیان کرد. می توانید از رنگ ها، کاراکترها و لحن آنها برای درک در طول زمان استفاده کنید.
خیلی خوب و کاربردی بود. مخصوصا برای دانشجوهای کارگردانی
ممنون از نگاه زیباتون . بله دانشجو های هنر مخصوصا رشته سینما و کارگردانی باید همه اینا رو بدونن♥