آموزش, سینما

آموزش فیلمسازی با توصیه های استنلی کوبریک

استنلی کوبریک

قطعا استنلی کوبریک را می توان به عنوان سنجیده ترین فیلمساز تاریخ معرفی کرد. کوبریک برای انجام هر آنچه که در ذهنش بود از روش هایی که مختص به خودش بود استفاده می کرد. آنقدر کارهایش را تکرار میکرد تا به بهترین نتیجه ممکن برسد. بدون شک تنها با تماشای فیلم های این کارگردان هم می شود بسیاری از نکته های مهم فیلمسازی را آموخت، اما ما در این مطلب از استودیو ادیب شما را با 10 تصیه مهم از این فیلمساز آشنا می کنیم.

آثاراستنلی کوبریک که مطمئناً یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما است، در طیف گسترده ای از ژانر های سینمایی دسته بندی می شود. به همین دلیل واقع گرایی، طنز سیاه یا تلخ، تصویربرداری منحصر به فرد، طراحی صحنه منحصر به فرد، و استفاده به یاد ماندنی از موسیقی در فیلمهایش او را جزو خاص ترین کارگردانان قرار داده است. بررسی فیلم های کلاسیک او مانند : «پرتقال کوکی» (A Clockwork Orange) (1971)، «بری لیندون» (Barry Lyndon) (1975)، «درخشش» (The Shining) (1980)، «غلاف تمام فلزی» (Full Metal Jacket) (1987)، و «چشمان کاملا بسته» (Eyes Wide Shut) (1999) را میتوان ساعت ها مورد بررسی قرار داد. اما در این مقاله از استودیو ادیب به توصیه هایی از این کارگردان پرداخته ایم.

 

1- سخت ترین بخش کارگردانی، انجام دادن آن است

کوبریک در یکی از معروف ترین گفت و گو هایش می گوید: «چالش‌ برانگیزترین بخش کارگردانی، خارج شدن از ماشین است!» کوبریک از شجاعت روح شما و ساختن یک فیلم جدید صحبت میکند. اگر قصد پیشرفت دارید و میخواهید یک کارگردان عالی باشید، ابتدا باید خود را بطور کامل برای این چالش آماده کنید. پس شما برای نشان دادن تفکراتتان و هرچه که هستید این کار را انجام میدهید.

 

2- باید تمام حرفهاتان را از زبان فیلم بزنید

شما می توانید بعد از ساخت یک فیلم، با مطبوعات و مردم صحبت کنید و منظورتان را از ساخت فیلم و پیام های پیدا و پنهان هر قسمت از فیلم به آنها بگویید، اما این را بدانید که هر محصول باید خودش حرفش را بگوید. سعی کنید بیش از اندازه درباره کارتان توضیح ندهید. این را در نظر داشته باشید کارتان باید بگوید که شما چه کسی هستید و چه چیز هایی را باور دارید.

 

3- فیلمتان را وارد فضایی کنید که معمولا مردم از آن چشمپوشی می کنند

شاید این امر برایتان جذاب نباشد ولی باید سعی کنید برای مخاطب محرک باشید، سعی کنید هرآنچه که مردم از آن میترسند را تجریه کنید و جنبه های انسانی یک موضوع را که دیگران از بروز آن ترس دارند مورد بررسی قرار دهید. وظیفه شما به عنوان فیلمساز بیان حقیقت است. پس سعی کنید از صحبت کردن درمورد موضوعاتی که بقیه از آن میترسند یا سعی میکنند آن را پنهان کنند نترسید. این کار باعث ارتباط بیشتر شما با مخاطب خواهد شد.

 

4- برای انتخاب یک فیلمنامه مناسب، عوامل مختلفی تاثیر گزارند، اما در نهایت به یک احساس انتزاعی و غیر قابل توصیف را انتخاب کنید

من همیشه به مردم توصیه میکنم: « تا زمانی که از انتهای یک داستان مطمئن نشده اید شروع به نوشتن آن نکنید» برای این که واقعا بتوانید عاشق پروژه تان شوید، باید آن را در ذهن خودتان ببینید و حرکات آن را درک کنید. اگر به این مرحله رسیدید دیگر وقت را تلف نکنید. شروع به نوشتن کنید و وری اثر خود را بسازید که عشق شما را بر روی صفحه ببینیم.

 

5- بیش از 90 درصد تلاش شما بستگی به نبوغتان دارد

بطور معمولا ما افرادی را به عنوان سمبل موفقیت در کار خود می شناسیم. مثلا در حوزه فیلمسازی، استنلی کوبریک یکی از این نوابغ است. ولی باید این را در نظر بگیرید که همه این افراد با نبوغ و استعداد ذاتی به دنیا نیامده اند. باید بدانید که آنها با تلاش و کوشش خود به این موفقیت رسیده اند. پس شما نیز باید همینطور باشید.

تلاش کنید و انتظار نداشته باشید با یک معجزه و بصورت یک شبه به همه جا برسید. هرچه بیشتر تلاش کنید به نتیجه بهتری می رسید.

استنلی کوبریک

6- مشکلات فیلمسازی نیز مانند مشکلات روزمره ممکن است سراغ شما بیاید، پس هنگام نوشتن فیلمنامه و یا ساخت فیلم یک راه کار کلی برای راه حل مشکلات خود پیدا کنید

همیشه برای کار خود یک استراتژی داشته باشید. ژانر، شخصیت ها  قسمت های مهم کارتان را که می دانید باید وجود داشته باشند را شناسایی کنید. در هنگام کار با موضوع و داستان خود درگیر شوید و سعی کنید به کارتان علاقه داشته باشید. مطمئن باشید از درسهایی که در ساخت فیلمتان کسب می کنید میتوانید در پروژه های بعدی نیز استفاده کنید.

 

7- باید بدانید که سینما هنری بدون حد و مرز است که باید پتانسیل آن را درک کنید

سینما به عنوان یک زبان جهانی شناخته می شود. کوبریک توانسته است با ایده های خود همه مردم جهان را به هم نزدیک کند و ایده هایش برای همه ملموس باشد. شما به عنوان یک فیلمساز وقتی بدانید با مخاطب جهانی روبرو هستید پس اثری را خلق می کنید که برای همه قابل درک باشد. برای در دسترستر شدن ایده هایتان از طرح های جهانی استفاده کنید تا به خلق زندگی حرفه ای تری دست پیدا کنید.

 

8- با استفاده از داشته های خود فیلم بسازید، از اشتباهات خود درس بگیرید تا توانید از آنها در پروژه های بعدی خود استفاده کنید

سعی کنید در مراحل ساخت فیلم  به نداشته های خود فکر نکنید و تنها روی کارهای قابل انجام خود تمرکز کنید. شما می توانید با کمترین امکانات و یا هر دوربینی فیلم بسازید، فقط کافی است که داستان را به درستی درک کنید. بعد از آن مطمئن باشید بودجه و دیگر امکانات بدست خواهد آمد. سعی کنید با دقت هرچه را که در محیط اطراف میبینید ثبت کنید و بدانید می توانید از آن استفاده کنید. بجای برداشتن قدم های بلند سعی کنید قدم قدم به سمت اهداف خود حرکت کنید تا پایه و اساس کارتان به درستی شکل بگیرد.

 

9- قلب و چشم مخاطب را هدایت کنید

استنلی کوبریک معمولا درباره ایده ها و عکس هایش صحبت می کند. صحبت های کوبریک غالبا نه تنها درباره ظاهر کارهای اوست بلکه بیشتر درباره باطن و احساسات کارش توضیح می دهد. او همیشه از نماد ها و مضامین مختلف در کارش استفاده می کند، چون به خوبی میداند این کارش مخاطب را به آن سمتی که منظور اوست سوق خواهد داد. پس شما هم در کارتان هم بر روی ذهن و هم بر احساسات مخاطب خود تمرکز کنید. همیشه در ذهن خود بدانید با چه کسی و درباره چه موضوعی صحبت می کنید.

 

10- قبل از نوشتن فیلم نامه و ساخت فیلم، تمام سوالات سخت در مورد کارتان را از خود بپرسید

همیشه قبل از شروع کار سعی کنید با تمرکز بر روی ایده آن را برای ساخت فیلم آماده کنید. به جزئیات بیشتر از همیشه دقت کنید و سعی کنید از تمام دانش خود برای ساخت بستری محکم برای کار خود استفاده کنید.

استنلی کوبریک

دیدگاهتان را بنویسید