آموزش, عکاسی

لایه ها در ترکیب بندی عکاسی چیست؟ نحوه استفاده از آنها برای عکس های بهتر

افزودن لایه‌ ها به ترکیب بندی ، با افزودن عمق، فوراً عکس ‌های شما را بهبود می ‌بخشد.

آیا همیشه احساس می کنید که عکس های شما فاقد قدرت کافی هستند؟ یا شاید تعجب کنید که چرا عکس های شما صاف به نظر می رسند. این تقصیر سوژه شما نیست – همچنین تقصیر دوربین یا لنز شما نیست. در عوض، ترکیب بندی بد را سرزنش کنید.

ترکیب بندی یکی از موارد کلیدی است که عکاسان مبتدی اغلب نادیده می گیرند. شما می توانید به سرعت به تنظیمات دوربین تسلط پیدا کنید، اما برای درک تکنیک های مختلف ترکیب بندی به زمان، صبر و تمرین نیاز دارید.

یکی از راه های گرفتن عکس های چشم نواز این است که لایه ها را به ترکیب بندی خود اضافه کنید. آیا شما علاقه مند به یادگیری بیشتر هستید؟ پس این مقاله از استودیو ادیب را از دست ندهید.

لایه ها در ترکیب چیست؟

ترکیب بندی

بارها آن را شنیده اید: ترکیب خود را ساده نگه دارید. در حالی که درست است که ترکیب بندی ساده تر می تواند برای اکثر عکس ها عالی باشد، افزودن لایه ها به روشی ساختار یافته می تواند عکاسی شما را ارتقا دهد.

وقتی می ‌گوییم اضافه کردن لایه ‌ها، مانند افزودن لایه‌ ها در نرم‌ افزار های پس از تولید نیست، بلکه در هنگام ساخت صحنه، علایق بصری را در لایه ‌های مختلف اضافه می ‌کنیم.

یک راه سریع برای افزودن لایه‌ ها به ترکیب بندی، جدا کردن تصویر به سه بخش است: پیش زمینه، زمین میانی و پس‌ زمینه. هنگامی که این سه بخش را شناختید، می توانید عناصر جالبی را به صورت استراتژیک در هر کدام قرار دهید تا تصاویری جذاب بگیرید.

تصاویر شما می توانند بیش از سه لایه داشته باشند، اما ما معمولا آنها را با هم ادغام می کنیم و آنها را به صورت سه لایه درک می کنیم.

چرا به عکس های خود لایه اضافه کنید؟

همانطور که می بینید، اضافه کردن لایه ها به ترکیب شما بسیار ساده است. فقط باید چشم خود را برای دیدن لایه ها قبل از شروع عکاسی آموزش دهید.

افزودن لایه ها یکی از راه های مطمئن برای گرفتن عکس های حرفه ای است. این می تواند تصاویر شما را برجسته کند، به خصوص اگر قوانین ترکیب بندی دیگری مانند قانون یک سوم، خطوط پیشرو، تقارن، پرسپکتیو و غیره را در نظر بگیرید.

در اینجا دلیل تاثیرگذاری لایه ها وجود دارد.

به عکس های خود عمق اضافه کنید

ترکیب بندی

عکاسی یک رسانه دو بعدی است و اگر می خواهید دنیای سه بعدی زیبای خود را در تصاویر دو بعدی به نمایش بگذارید، باید به موارد زیادی از جمله سایه ها، هایلایت ها و ترکیب بندی توجه کنید تا به عکس های خود عمق دهید.

وقتی جزئیات را در پیش زمینه و پس ‌زمینه اضافه می‌ کنید، با افزودن بعد سوم به عکس ‌های شما عمق می ‌دهند. این تمرین همچنین تضمین می کند که تصاویر شما صاف به نظر نمی رسند.

علاوه بر این، داشتن لایه ها به هدایت چشم بیننده در بین آنها کمک می کند.

ایجاد حس مکان و فضا

ترکیب بندی

مناظر وسیع دریا یا عکس‌ های رویایی آبشار که در اینستاگرام می ‌بینید معمولاً دارای علایق بصری هستند، مانند صخره ‌ها یا شاخه‌ های درخت در پیش ‌زمینه. افزودن پیش زمینه و پس زمینه حس فضا را به بینندگان نشان می دهد.

اگرچه این برای عکاسی منظره بسیار مهم است، انواع دیگر عکاسی نیز از افزودن لایه ها سود می برند.

جزئیات ویترین

ترکیب بندی

هنگامی که سوژه خود را در فوکوس واضح قرار می دهید و لایه های دیگر را محو می کنید، روی سوژه خود بیشتر تأکید می کنید. در عین حال، جزئیات ظریف اطراف سوژه خود را نیز ثبت می کنید.

هنگامی که لایه ها را اضافه می کنید، می توانید اشکال و بافت ها را در تصاویر خود قرار دهید. پرسپکتیو های مختلف به همراه لایه ها را امتحان کنید تا سوژه خود را بیشتر برجسته کنید.

روایت خود را تقویت کنید

ترکیب بندی

افزودن لایه‌ ها نه تنها به عکس ‌های شما عمق و ابعاد می ‌دهد، بلکه به شما امکان می ‌دهد تصویر بزرگ ‌تر را ببینید و داستان عکس خود را به طور مؤثرتری بیان کنید. به عنوان مثال، افزودن گل در پیش زمینه پرتره می تواند حس تابستانی به آن بدهد. یا گنجاندن یک کوه مه آلود در پس زمینه می تواند حال و هوای شما را بهتر به بینندگان نشان دهد.

چگونه به عکس های خود لایه اضافه کنید

نکته اصلی که هنگام افزودن لایه ها باید به آن توجه کنید، بررسی وزن بصری در ترکیب بندی شما است. از افزودن عناصر بیش از حدی که نیاز به توجه دارند در هر سه لایه خودداری کنید.

موضوع اصلی خود را در یک لایه نگه دارید و عناصر ثانویه را در بقیه دو لایه اضافه کنید. همچنین می توانید این کار را با تمرکز یک لایه در حالی که دو لایه دیگر را محو کنید انجام دهید.

در اینجا چند نکته برای یادآوری وجود دارد.

موضوع خود را بشناسید

ترکیب بندی

ابتدا باید سوژه خود را شناسایی کنید تا از لایه ها در ترکیب بندی خود به درستی استفاده کنید. به عنوان مثال، یک آب وسیع یا یک کوه بزرگ موضوع مناسبی نیست. در عوض، موضوعی مانند قایق یا ساختمان را پیدا کنید تا ترکیب بندی خود را قدرتمند کنید.

سپس، لایه ها را با عناصر ثانویه اضافه کنید تا سوژه شما چشم بیننده شما را جلب کند.

گام به عقب

ترکیب بندی

برش دادن صحنه بسیار فشرده می تواند در بسیاری از موارد نتیجه معکوس داشته باشد. بنابراین، به خاطر داشته باشید که برای دیدن جزئیات مرتبطی که می توانید برای جذاب تر کردن عکس خود اضافه کنید، لنز خود را به عقب برگردانید یا بزرگنمایی کنید.

تا جایی که می توانید عناصر زیادی را ضبط کنید و بعداً می توانید آنها را در مرحله پس از تولید حذف کنید. داشتن لنز واید فواید زیادی دارد و می ‌تواند به شما کمک کند که به صورت لایه ‌ای نیز ببینید.

از Grids در دوربین خود استفاده کنید

ترکیب بندی

این یک قانون ساده و آسان برای بهبود ترکیب شما است . همچنین می تواند یک ابزار عالی برای جداسازی صحنه شما به سه لایه باشد. هنگامی که در حال ترکیب صحنه هستید، داشتن خطوط شبکه به شما کمک می کند تا لایه ها را به راحتی تجسم کنید.

همچنین می ‌توانید این کار را با آیفون خود امتحان کنید—شما برای یادگیری لایه ‌بندی به دوربین خود نیاز ندارید.

بازی با نور

ترکیب بندی

شما می توانید لایه ها را بدون افزودن هیچ عنصری به آنها اضافه کنید. هایلایت ها و سایه ها را تنظیم کنید و آنها را در نواحی مختلف قرار دهید تا جلوه ای مشابه با افزودن لایه ها داشته باشید. عکاسی همه چیز درباره نور و سایه است، بنابراین یادگیری دستکاری آنها می تواند شما را به عکاس بهتری تبدیل کند.

سیاه و سفید عکس بگیرید

ترکیب بندی

عکاسی سیاه و سفید برای همه مناسب نیست، اما معمولاً با حذف حواس ‌پرتی ‌های ناشی از رنگ، صحنه شما را ساده ‌تر می ‌کند. و وقتی عکس‌ های شما سیاه و سفید هستند، راحت‌ تر می‌ توانید به هم ریختگی را پیدا کنید. اگر سیاه و سفید را امتحان کنید، می توانید ببینید که چگونه و کجا لایه های خود را به وضوح اضافه کنید.

همچنین، عکاسی سیاه و سفید، بافت ها و اشکال موجود در صحنه شما را نمایان می کند.

تکنیک های مختلف ترکیب بندی را امتحان کنید تا عکس های خود را درخشان کنید

وقتی به عکاسان فکر می کنیم، معمولاً به کسی فکر می کنیم که آخرین دوربین، لنز بلند و بسیاری از وسایل دیگر را دارد. اما، چیزی که یک عکاس عالی را می سازد، دنده نیست، بلکه نحوه دستکاری نور و استفاده از ترکیب بندی های مختلف برای نشان دادن سوژه است.

اگر به دنبال بهبود عکاسی خود هستید، با تمرکز بر ترکیب بندی شروع کنید. سپس، سعی کنید لایه ها را به عنوان مرحله بعدی اضافه کنید. عکس‌ های ساده بگیرید و آن‌ ها را با عکس ‌های دارای لایه مقایسه کنید. آزمایش با آزمون و خطا می تواند چشم شما را آموزش دهد و به شما در پیشرفت در فعالیت های عکاسی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید