چگونه میتوانید پالت رنگ فیلم خود را به بخشی از روند داستان پردازی تبدیل کنید؟ چطور با کمک تئوری رنگ فیلم ، فیلمساز بهتری شویم؟
در این مقاله نگاهی داشتهایم به راهنمای تئوری رنگ فیلم و کارکرد آن در روایت داستان. عاملی که انتخاب سنجیده و هوشمندانه آن میتواند نقش تاثیرگذاری در خلق تصاویر سینمایی ماندگار و پرجذبه داشته باشد. با استودیو ادیب همراه باشید تا با پالت های رنگی فیلم و چگونگی استفاده از آنها برای نمایش داستانتان آشنا شوید.
آغاز رنگ در سینما
سینما در آغاز به صورت سیاه و سفید متولد شد. در طول سالیان متمادی فیلمها به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری میشدند. با ظهور رنگ در فیلم، رویکرد جدیدی در راستای نقش رنگ در فیلم ایجاد شد. هنرمندانی که از نور و سایه برای گفتن داستان استفاده میکردند، اکنون ابزارهای بسیار بیشتری در اختیار داشتند.
فیلمساز پیش از هر چیز باید یک تصویرگر باشد. برای اینکه یک تصویرگر عالی باشید باید به رنگ تسلط داشته باشید. بسیاری از بزرگترین کارگردانان، فیلمبرداران و طراحان صحنه از اندوختههای گرانبهای هنرهای تجسمی برخوردارند. از مرحله انتخاب لباس گرفته تا فیلترهای رنگی نورهای صحنه و حتی فونت تیتراژ و رنگ آن، نقش مهمی را در نگرش بصری کارگردان ایفا میکند.
از آن جا که طرحهای رنگی یک فیلم میتواند تاثیرهایی متفاوت بر بینندهها در نقاط مختلف دنیا داشته باشد، بنابراین وقتی در حال انتخاب پالت رنگی فیلم هستید، هیچ انتخابی نمیتواند درست یا غلط تلقی شود. این برعهده شماست که آن رنگها را چگونه در فیلمتان تعریف کنید.
تعریف تئوری رنگ فیلم
تئوری رنگ فیلم نظریهای است که میگوید رنگهای خاص در فیلم، احساسات خاصی به مخاطب القا میکنند. دستکاری این رنگها میتواند برای هدایت مخاطب به سمت هدف نویسنده باشد. این رنگها برای ارسال پیام خاص به مخاطب به یکدیگر متصل شدهاند یا برای ایجاد طنزی چشمگیر به کار رفتهاند.
چگونه با رنگ میتوان داستان تعریف کرد؟
رنگ، بدون آن که متوجه باشیم، از نظر عاطفی، روانی و حتی جسمانی بر ما تاثیر میگذارد. همچنین این توانایی را دارد تا به یک صحنه از فیلم، توازن (Harmony) یا تنش (Tension) ببخشد و توجه ما را به نکات مهم آن جلب کند.
هنگامی که داستان میگویید، با رنگها میتوانید:
- واکنشهای روانشناختی مخاطبان را برانگیخته کنید.
- توجه را به جزئیات برجسته جلب کنید.
- لحن (Tone) فیلم را تنظیم کنید.
- ویژگی و صفات شخصیتها را آشکار کنید.
- تغییرات یا چرخشهای موجود در داستان را نشان دهید.
یک پالت رنگی اگر آگاهانه و درست برای یک فیلم انتخاب شود، حال و هوای (Mood) فیلم را برانگیخته میسازد و لحن (Tone) آن را تعیین میکند.
درون یک رنگ چه میگذرد؟
برای درک چگونگی تأثیر رنگها ، باید یاد بگیرید که چطور آنها را در کنار هم قرار دهید، چگونه میتوانید رنگ ها را دستکاری کنید تا آنچه را که میخواهید بر روی صفحه نمایش به دست آورید. پس بیایید رنگها را تجزیه کنیم.
سه مولفه اصلی رنگ عبارتند از: درجه رنگی (Hue)، شدت رنگی (Saturation) و ارزش رنگی (Value). تغییر در هر یک از این مولفهها تاثیر زیادی در کیفیت آن چیزی که به عنوان رنگ به مخاطب ارائه میکنید، خواهد داشت.
1.فام Hue
Hue یکی از سه ویژگی اصلی هر رنگ است که طبق تعریف، نشاندهنده شباهت یا تفاوت یک رنگ از یکی از عوامل اصلی، آبی،قرمز، زرد و سبز است. فام، طیفی است که از رنگ قرمز شروع شده و به قرمز ختم می شود. یعنی یک چرخه رنگی که عملکرد آن مشابه سلولهای استوانهای چشم ماست. Hue یک نمودار عالی است، اما برای تعمیق دانش رنگ و بیان رنگ روی صفحه، به برخی از عناصر دیگر نیاز دارید.
2.میزان اشباع بودن Saturation
اشباع یا Saturation یکی دیگر از ویژگیهای رنگی است که توصیف میکند شدت رنگی چقدر است. اینفوگرافیک زیر نحوه اشباع را نشان میدهد. برای درک بهتر چگونگی کار Hue و اشباع در تئوری رنگ، باید به درجه رنگ توجه کنید.
3.درجه رنگ Value
درجه یک رنگ نشان مید هد که آیا رنگ مورد نظر تیره است یا روشن است. مثلا آبی تیره درجه بالاتری نسبت به آبی روشن دارد.
اکنون که درک کردهاید چگونه رنگهای مورد نظر خود را در پالت رنگ فیلم خود انتخاب و توصیف کنید، بیایید بررسی کنیم که چگونه این رنگها بر صفحه میتوانند احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند.
راهنمای ساده و سریع در مورد رنگ ها
در اینجا یک راهنمای ساده و سریع در مورد رنگ ها در تئوری رنگ فیلم آورده شده است:
- قرمز: عصبانیت ، اشتیاق ، خشم ، هیجان ، انرژی ، سرعت ، قدرت ، توان ، گرما ، عشق ، پرخاشگری ، خطر ، آتش ، خون ، جنگ ، خشونت.
- زرد: خرد ، دانش ، آرامش ، شادی ، خوشبختی ، خوش بینی ، آرمان گرایی ، تخیل ، امید ، آفتاب ، تابستان ، ناهنجاری ، بزدلی ، خیانت ، حسادت ، خیانت ، فریب ، بیماری ، خطر.
- نارنجی: شوخ طبعی ، انرژی ، تعادل ، گرما ، شور و شوق ، پر جنب و جوش ، گسترده ، پرزرق و برق.
- سبز: شفابخش ، تسکین دهنده ، پشتکار ، سرسختی ، خودآگاهی ، افتخار ، طبیعت تغییر ناپذیر ، محیط زیست ، سالم ، موفقیت ، تجدید ، جوانی ، نشاط ، بهار ، سخاوت ، باروری ، حسادت ، بی تجربگی ، حسادت.
- آبی: ایمان ، معنویت ، رضایت ، وفاداری ، تحقق صلح ، آرامش ، ثبات ، هماهنگی ، وحدت ، اعتماد ، حقیقت ، اعتماد به نفس ، محافظه کاری ، امنیت ، پاکیزگی ، نظم ، آسمان ، آب ، سرما ، فناوری ، افسردگی.
- بنفش/ ارغوانی: وابسته به عشق شهوانی ، حق امتیاز ، اشرافیت ، معنویت ، مراسم ، اسرارآمیز ، دگرگونی ، خرد ، روشنگری ، ظلم ، استکبار ، عزا ، قدرت ، حساس ، صمیمیت.
- قهوه ای: ماتریالیستی ، احساس ، زمین ، خانه ، بیرون از منزل ، قابلیت اطمینان ، راحتی ، استقامت ، پایداری ، سادگی.
- سیاه: نه ، قدرت ، تمایلات جنسی ، پختگی ، تشریفات ، ظرافت ، ثروت ، رمز و راز ، ترس ، گمنامی ، ناخوشایند بودن ، عمق ، سبک ، شر ، غم ، پشیمانی ، عصبانیت.
- سفید: بله ، محافظت ، عشق ، تکریم ، خلوص ، سادگی ، پاکیزگی ، صلح ، فروتنی ، دقت ، معصومیت ، جوانی ، تولد ، زمستان ، برف ، خوب ، عقیمی ، ازدواج ، ازدواج (فرهنگ های غربی) ، مرگ (فرهنگ های شرقی) ، سرما ، تمیزی.
- نقره ای: ثروتمند ، زرق و برق ، برجسته ، خاکی ، طبیعی ، براق ، زیبا ، با تکنولوژی بالا.
- طلائی: گرانبها ، ثروتمندان ، افراط و تفریط. گرما ، ثروت ، رفاه ، عظمت.
- صورتی: عشق ، بی گناهی ، سلامتی ، شاد ، محتوا ، عاشقانه ، جذاب ، بازیگوش ، نرم ، لطیف ، زنانه.
یکی از مهمترین کارها توی تدوین تحت تاثیر قرار دادن احساس مخاطبه
بله کاملا درسته . تدوین جزو هنر هاییه که هرچی بیشتر به چشم نیاد یعنی قویتره♥