آموزش, تدوین, فیلمبرداری

تمام چیزهایی که شما باید درباره تکنیک کروماکی بدانید

کروماکی

در این نوشته راهنما ما به هر مطلب و موضوعی که شما باید درباره تکنیک صفحه سبز بدانید تا یک کروماکی عالی داشته باشید، می پردازیم.

استفاده از تکنیک کروماکی از چندین دهه پیش شروع شده است. تکنولوژی که ابتدا برای کارهای هالیوودی بزرگ استفاده می‌شد و حالا تقریبا تمام ایستگاه های خبری دنیا از جمله یوتیو برها (yatubers) از آن استفاده می‌کنند. اینجا ما قصد داریم در تمام مراحل این کار شما رو راهنمایی کنیم از آغاز کار تا پایان، ما درباره نورپردازی، تصویربرداری، keying (عمل اصلی کروماکی در پست پروداکشن) و اشتباهات رایج صحبت خواهیم کرد.

صفحه سبز کروماکی چیست؟

قبل از اینکه از تکنیک صفحه سبز استفاده کنید بیایید یاد بگیریم که کروماکی در واقع چیکاری انجام می‌دهد و در ادامه با یک سری از اصطلاحات آشنا خواهیم شد.

صفحه سبز: به لحاظ تکنیکی این اصطلاح به رنگ بکگراندی بر می‌گردد که شما قصد دارید اونو از تصویرتان حذف یا جایگزین کنید. معمولا این رنگ، یک رنگ یکدست می باشد و می تواند هر رنگی هم باشد، اما غالبا این رنگ سبز روشن می باشد چون دورترین رنگ از پوست انسان است (رنگ آبی نیز به تناوب در ابتدا مورد استفاده قرار می‌گرفت و هنوز هم ممکنه در بعضی موارد با کاربرد مشخص استفاده شود) گاهی اوقات تکنیک صفحه سبز با اصطلاح عمومی و خلاصه شده keying در زبان انگلیسی به کار می‌رود.

کروماکی : این اصطاح شانه به شانه‌ تکنیک صفحه سبز پیش آمده است. این در واقع تکنیک تفکیک لایه‌های یک تصویر بر اساس تمایز رنگ می باشد. هر رنگی یک کروما_chroma (ویژگی و خلوص) مشخصی دارد و علت نام گذاری این تکنیک ( کروماکی_chrcomakeg) هم به همین علت می باشد.

Keying: این اصطلاح عملیات حذف صفحه سبز از بکگراند تصاویر را در نرم افزار های پس تولید توضیح می‌دهد. وقتی عملیات keying  در نرم افزار اجرا می‌شود ، صفحه سبز بکگراند به طور کامل حذف و برداشته می‌شود. و اون موقع شما می توانید عکس یا ویدیویی را به جای اون جایگزین کنید هدف این عملیات این می‌باشد که به تمیزترین شکل ممکن این حذف انجام شود. به طوری که هیچ گونه زائده دیجیتالی جایی که قبلا صفحه سبز قرارداشته باقی نماند.

Spill  (ریزش): این اصطلاح اغلب به نور رنگی‌ گفته می‌شود که از بکگراند روی سوژه اصلی بازتاب می‌کند (رفله می‌دهد) وقتی صفحه‌ سبز درخشان باشد، این نور زیاد می‌تواند روی سوژه مقابل آن بازتاب (رفله) بدهد. اقداماتی هست که می‌توانید انجام بدهید تا از این اتفاق spill (ریزش) در امان بمانید که در ادامه درباره آن بحث خواهیم کرد.

قوانین مدرن تکنیک صفحه سبز (کروماکی)

اصولی که ما برای غلبه بر چالش های تکنیک کروماکی استفاده می‌کنیم بر اساس یافته هایی است که در سال های گذشته و قبل از اینکه نرم افزارهای ادیت ویدیو و کامپوزیت دیجیتال اختراع شوند مورد استفاده قرار می‌گیرفت. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، ابزار با تجهیزات جدید ویدئویی تغییراتی کرده و اینجا ما می‌خواهیم قواعد جدید کار با صفحه‌ سبز را  شرح دهیم.

  1. با سبز یا آبی درست کارتان را شروع کنید

از یک متریال سبز بدون بازتاب (رفله) استفاده کنید و به دنبال رنگ هایی مثل سبز کروماکی و سبز دیجیتال باشید. این رنگ ها برای انجام یک کروماکی ایده آل تنظیم شده‌اند. این برای رنگ آبی هم موجود است و استفاده می‌شود مخصوصا برای صفحه‌هایی که در شب اتفاق می‌افتند.

  1. جدا کردن سوژه از بکگراند

سوژه‌تان را حداقل 3 متر از صفحه سبز دور کنید این باعث می‌شود که spill (ریزش) و سایه‌های ناخواسته را به حداقل ممکن برسانید.

  1. Raw (فرمت خام) پادشاه است

فیلمتان را با حداکثر بیت ریت و حداقل فشردگی (COMPRESS) بگیرید. رنگ 10 بیت برتر از رنگ 8 بیت خواهد بود. PRORES 442 و 444 همیشه انتخاب های عالی هستند و فرمت RAW  هم همیشه انتخاب بهترین خواهد بود اگر در دسترس باشد.

  1. بکگراندتان به درستی مشخص کنید

بکگراند و فورگراندتان را به طور جداگانه نورپردازی کنید. همچنین مهم می‌باشد که سوژه‌تان را از ناحیه پشت هم نورپردازی کنید البته اگر امکانش را دارید. نورپردازی درست به شما کمک می‌کند از spill (ریزش) و دردسر‌های بعد از آن را تا حد خوبی جلوگیری کنید.

  1. تارشدن در حین حرکت را حذف کنید(motion blur)

فیلم گرفتن با سرعت شاتر بالاتر احتمال motion blur  را کاهش می دهد و کمک می کند که یک کروماکی تمیزتری داشته باشید.

  1. بزارید که نرم افزار کار را انجام دهد

از نرم افزار های تخصصی کروماکی مثل Deltakeyer در Davinciresolve  بهره ببرید تا بهترین کروماکی را داشته باشید.

  1. چطور کروماکی را تصویربرداری کنیم

این خیلی حیاتی می باشد که شما  قبل از تصویربرداری کروماکی برنامه‌ای دقیق و تصویری مشخص از کار پایانی داشته باشید حضور یک کانسپت آرتیست و داشتن استوری بورد می‌تواند به این پروسه کمک بزرگی کند. ولی قدم اصلی این می باشد که شما مشخص کنید چه چیزهایی بعدا در پست پروداکشن اضافه خواهد شد. اگر صفحه شما از لایه های متخصص تشکیل شده باشد شما می‌بایست یک مسیر روشن رو برای هر قسمت تعریف کنید.

شما ممکن است به وسایل صفحه واقعی که کارکتر با اون کار می کنه نیاز داشته باشید. اما توی فیلم های پشت صفحه شما اغلب توپ های …. را می بینید که روی صحنه صفحه سبز آویزان شده‌اند. اینها در واقع نقاطی را نشان می‌دهند که بازیگران باید آن‌ها را در نظر بگیرند. نورپردازی مورد بعدی بسیار مهمی هست که باید در نظر داشت. به نورپردازی فکر کنید که کاراکترها با محیطی که بعدا در آن قرار می‌گیرند مناسب باشند. تفاوت چشمگیر این کار زمانی که کامپوزیت نهایی انجام می‌شود و لایه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند مشخص خواهد شد.

در این بخش ما تمام مراحل و ملاحضاتی که برای تصویربرداری کروماکی لازم است را پوشش می‌دهیم.

اینها مراحلی هستند که می‌خواهیم وارد آن شویم.

  1. برنامه‌ریزی
  2. نورپردازی
  3. ایجاد کروماکی تمیز

قدم اول: تصویربرداری در صفحه سبز را برنامه‌ریزی کنید.

مشخص کردن اندازه

الان وقت آن رسیده که اندازه‌های کار نهایی رو محاسبه کنید و بهترین لنزها برای فیلم برداری از بازیگرتان را انتخاب کنید.

اگر شما قصد دارید یک صفحه با زاویه باز (wid_angle) رو خلق کنید. می‌بایست از سوژتان در اندازه‌های درست فیلم بگیرید. این پروسه ابتدا به نوشتن ویژگی‌های لنزی که بکگراند با اون فیلم برداری شده بستگی دارد. این خیلی ضروری می‌باشد که شما تصویر فورگراند و بکگراند را با یک فاصله کانونی یکسان تصویربرداری کنید یا حداقل در نزدیکترین حالتی که حدس می زنید بکگراندتان گرفته شود این کار رو انجام دهید (اگر فاصله کانون لنز بکگراند رو نمی دانید)

تصویر از مارک دارگو(برنامه‌ریزی برای تصویربرداری از صفحه سبز)

 

یک چیز بسیار ارزشمند دانستن وسعت بکگراند تصویر شماست. بزرگی صفحه سبز شما باید اندازه‌ای باشد که کل سوژه و حرکاتش را پوشش بدهد خوشبختانه مارگ وارگو راهنمایی ما توی این مقاله‌ست اون از ویژگی‌های بصری لنزها استفاده می‌کند برای اینکه اندازه صفحه سبز مورد نظر برای تصاویر مختلف را اندازه‌گیری کند. هر چقدر شما اطلاعات بیشتری درباره تصویر بکگراندتان ( مثل چه لنزی و با چه شماره‌ای چه تایمی از روز و غیره) داشته باشید. پروسه انجام کار آسان‌تر خواهد بود.

آماده کردن بازیگران و اشیاء

شما می‌بایست بازیگران و وسایل صفحه را برای کار جلوی صفحه سبز آماده کنید. شخصا هیچ رنگ سبزی نباید در کار باشد. بازیگر نباید لباس‌های سبز رنگ برتن داشته باشند وگرنه خودشان هم همراه بکگراند حذف خواهند شد. شما همچنین باید از اشیاء درخشان پرهیز کنید چرا که اینها رنگ سبز را بازتاب می دهند و بازهم می تواند باعث حذف‌های ناخواسته بشوند. اگر لازم است که حتما اشیاء بازتابش مورد استفاده قرار گیرد. چاره ای ندارید جز اینکه به طور دستی این نواحی در پست پرو داکشن ماسک (Mask) شوند. که البته می تواند خیلی زمان بر باشد.پس برای برنامه‌ریزی دقیق انجام بدهید اگر نهایتا ضروری هستند.

قدم دوم: نورپردازی در کروماکی

اینجا چند دستور بی چون و چرا برای نورپردازی در صفحه سبز وجود دارد.

-تعداد نورها باید مساوی باشند

-نورها باید نرم و خنثی شده ( دیفیوزشده) باشند

– صفحه سبز باید به طور جداگانه از سوژه نورپردازی شود

وقتی صفحه سبز بکگراندتان را نورپردازی می‌کنید هدف این است که همه جای آن به طور مساوی و یکدست نور داشته باشد.

این کمک می کند که مطمئن  باشید رنگ سبز در همه نقاط به طور مساوی و یکدست می‌باشد و هیچ نقطه‌ای خیلی روشن و هیچ گونه سایه‌ای در بکگراند وجود نداشته باشد. این در عملیات کروماکی در پست پروداکشن بسیار کمک کننده است. همچنین الزامی است که پرده سبز و بازیگران به طور جداگانه نورپردازی شوند و همانطور که قبلا هم گفته شد ترجیحا سه متر فاصله سوژه با بکگراند الزامی می‌باشد.

به یاد داشته باشید که روشنایی بازیگرتان را با صفحه ای که پس از ترکیب در آن ظاهر می‌شود مطابقت دهید.

در واقع نکته اصلی برای روشنایی یکنواخت صفحه سبز همانا استفاده از منابع نوری نرم و گسترده است که برای دستیابی به نورپردازی نرم در هر صفحه دیگری نیز از آن استفاده می‌شود.

منابع نوری تیز و بدون پخش کننده نور نقطه های بسیار درخشانی را روی صفحه سبز پس زمینه ایجاد می‌کند.

برای پخش کردن نور چراغ های خود میتوانید از خیمه نور یا فیلترهای کاغذی و پارچه ای استفاده کنید.

اگر بودجه تان محدود است، می توانید یک روتختی سفید را روی سه پایه نصب کرده و آن را کمی جلوتر از منبع نورتان قرار دهید.

محل قرارگیری چراغ های شما نیز مهم است. اگر فقط از دو چراغ برای روشن کردن پس زمینه تان استفاده می کنید، در هر طرف از صفحه سبز کمی عقب تر با زاویه ی تابش 45 درجه یک چراغ قرار دهید. می توانید زاویه هر نور را طوری تنظیم کنید تا مطمئن شوید نورها در مرکز باهم بیش از حد همپوشانی ندارند. همچنین برای یکنواخت شدن روشنایی از نورهای مشابهی در هر طرف صفحه سبز استفاده کنید. در تولیداتی با ابعاد بزرگتر شاید نیاز پیدا کنید از نورهای سقفی، نورکمکی، پرکننده، و پخش کننده های نوری بیشتری نیز استفاده کنید، اما اصول اساسی بیان شده در اینجا همان خواهد بود.

گام سوم: دستیابی به یک کروماکی تمیز

همان طور که گفته شده کروماکی به تکنیک ترکیب کردن دو تصویر (یا ویدیو کلیپ) به وسیله  رنگ مایه ها اشاره دارد، و در اینجا ما از پرده سبز برای جایگزینی با آنچه در پشت بازیگرانمان قرار دارد استفاده می کنیم.

اغلب عبارت کروماکی تمیز” را وقتی از تدوینگرها می‌شنویم که منظورشان ترکیب بندی با صفحه سبز است. در واقع یک کروماکی تمیز هدف نهایی کامپوزیت یا ترکیب تصاویر است. در یک کروماکی تمیز بازیگران یا سوژه ها با لبه‌هایی واضح و مشخص به شکل طبیعی به نظر می‌رسند.

اما اغلب اوقات، اختلال های دیجیتالی، لبه‌های لرزان، و لکه های رنگی به جا مانده از صفحه سبز نیز خودنمایی می‌کنند. ریختگی تصویر یکی از بزرگترین معضلات است و وقتی پیش می آید که صفحه سبز به سوژه شما نور بازتاب می دهد و یک هاله سبز اطراف آن ایجاد می‌کند که خلاص شدن از آن در مرحله پس از تولید بسیار دشوار است. این مقاله درباره کروماکی تمیز و شفاف حاوی نکات و ترفند های بسیار خوبی است که به شما در نتیجه کار کروماکی کمک خواهد کرد.

ازجمله روش های جلوگیری از ریختگی تصویر

 اول از همه تصمیم گیری برای استفاده از صفحه سبز یا آبی . در دوربین‌های دیجیتال امروزی صفحه سبز به شما تمیز ترین کروماکی را می دهد. با این حال اگر بازیگر شما موهای بلوندی دارد یا پیراهن سبز به تن کرده است با داشتن صفحه آبی می توانید نتایج بهتری بدست آورید، زیرا رنگ سبز می تواند با موهای رنگ روشن درهم آمیزد.

  • استفاده از تارشدگی حرکتی :

کل نکته فرآیند استفاده از صفحه سبز رسیدن به لبه های تمیز است و تار شدگی حرکتی می تواند آن را خنثی کند. بنابراین بهتر است از تصویربرداری با سرعت بالا بر روی صفحه سبز استفاده کنید تا تار شدگی حرکتی از بین برود. همچنین این کار ممکن است باعث بروز لکنت یا سکته حرکتی در تصویر بازیگر شود. شما می توانید در فرآیند پس تولید با اضافه کردن گزینه ی تارشدگی حرکتی ان را بر طرف کنید.

همچنین می توانید از گزینه cc force motion blur  در افترافکت یا پلاگین ReelSmart Motion Blur استفاده کنید. اضافه کردن تار شدگی حرکتی به ترکیب بندی شما تفاوت چشمگیری را در تصویرنهایی ایجاد خواهد کرد.

  • فیلم برداری با حساسیت تصویر (ISO) پایین:

مطمئن شوید از حساسیت تصویر پایین برای فیلم برداری مقابل صفحه سبز استفاده می‌کنید وپیشنهاد ما کمترین ایزو (ISO )ممکن برای دوربین است. این امر به این دلیل است که سطح بالتر ایزو اختلال ها و نویزهای بیشتری را در تصویر به وجود می‌آورد و این لکه های رنگی می‌توانند در پس زمینه سبز تصویر نیز پدید آیند و فرآیند پس تولید کروماکی را دشوارتر کنند.

  • چگونه از صفحه سبز می‌شود استفاده کرد؟

اگر تاکنون توصیه‌های کار با صفحه سبز را رعایت کردید، کلید زدن فیلم هایتان بسیار ساده خواهد بود. همیشه مشکلاتی که با آن ها مواجه می‌شوید را در صحنه تصویربرداری بر طرف کنید. زیر را این نقل قول قدیمی که  (( پس از تولید درست می‌شود )) به هنگام کار با صفحه سبز به خوبی عمل نمی‌کند در واقع این کار یک فرایند چند وجهی است که نیازمند یک گردش کار هماهنگ است.

  • کروماکی در نرم افزارهای تدوین غیر خطی:

امروزه گزینه های زیادی در رابطه با نرم افزارهای کروماکی وجود دارد که شما می توانید در صحنه‌های صفحه سبز خود از آن استفاده کنید. جلوه‌های مورد استفاده اصلی فقط به نرم افزار مختص ترکیب بندی محدود نمی شوند. تقریبا در نرم افزار ویرایش غیر خطی یک گزینه کروماکی وجود دارد. حتی برخی از گزینه های نرم افزار های عالی به صورت رایگان در دسترس است مانند: Hitfilm Express و Davinci Rvesolve

  • کروماکی در داوینچی، (Davinci Rvesolve)

Davinci Rvesolve یک برنامه ویرایش ویدیو رایان است که به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های درجه بندی رنگ نیز در دسترس است. این برنامه همچنین شامل بخشی از ابزارهای مهم در کروماکی است. جلوه‌های تصویری در داوینچی به وسیله یک فضای کار مبتنی بر گره‌ها اعمال می‌شود، که اگر قبلا با آن کار نکرده اید می‌تواند کمی وقت گیر باشد.

با این حال این سیستم مبتنی بر گره در نهایت بیشترین گزینه ها را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید فیلم های خود را با جلوه های متفاوت در فرایند کروماکی ویرایش کنید.

  • کروماکی در افترافکت :

چون این برنامه یک برنامه اختصاصی کامپوزیت است، می توانید تصور کنید که چه تعداد جلوه ها و امکانات مختلفی در آن وجود دارد که برای ویرایش فیلم های کروماکی می‌توانید از آن استفاده کنید. جلوه اساسی قابل استفاده که key light نامیده می‌شود، ابزاری کاملا قدرمند است که توسط teh foundry . که شرکتی مشابه در زمینه ساخت نرم افزارهای حرفه ای کامپوزیت مانند nake است ساخته شده است.

  • کروماکی در premiere pro :

گرچه premiere pro اولین و مهم ترین برنام تدوین غیر خطلی است اما بیشتر جلوه های کارآمد و قدرتمند افترافکت را نیز در خود دارد. اگر نیاز به تغییرات سریع روی پروژه دارید جلوه های کروماکی موجود در premiere pro در ماسک گذاری است. اگر مجبورید به هر دلیل ماسک گذاری دستی فراوانی انجام دهید افترافکت گزینه بهتری خواهد بود.

  • کروماکی در final cat pro :

وقتی با صحنه های صفحه سبز کار می‌کنید، برنامه فاینال کات final cut… فضای کاری دوستانه تری را در اختیار شما می‌گذارد. این برنامه می‌تواند برای کاربران آماتور یا you tuber  (یوتیوبر ها) که به یک راه حل سریع برای انجام کروماکی نیاز دارند بسیار مفید باشد. ویدیو های صفحه سبز خود را وارد تایم لاین کنید و جلوه lo keyer به آن اعمال نمایید. بدین ترتیب صفحه سبز به طور خودکار اما با کیفیت های متفاومتی حذف می‌شود. شما می توانید با چند کنترل ساده که زیر منوی تنظیمات ویدیو موجود است به اصلاح بهتر و بیشتر تصویر بپردازید.

  • کروماکی در hit film express :

یکی از گزینه های قابل مقایسه با افترافکت است که دارای فضای کاری گسترده‌ای برای کامپوزیت یا ترکیب تصاویر است. شما می توانید از جلوه متفاوت color differencely و hue & robkey  برای ویرایش تصاویر کروماکی فرد استفاده کنید.

  • چگونه می توان مشکلات پیش آمده در صحنه های کروماکی صفحه سبز را بر طرف نمود؟

اگر با امکانات کمتر از ایده آل صفحه سبز کار می‌کنید، هنوز روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اصلاح فیلم نهایی استفاده کنید. با وجود اینکه برخی از روش ها در پس از تولید با رفع اشکالات احتمالی صفحه سبز وجود دارد بهتر است با این خطاها در مرحله تصویربرداری برخورد کنید و آماده  بر طرف کردن آن ها در صحنه باشید.

اگر پس زمینه صفحه سبز شما مشکل دارد…

اگر کیفیت صفحه سبز شما کمتر از ایده آل است برای مثال از پرده سبز دارای چین و چروک هایی روی آن است، می توانید با عمق میدان کم فیلمبرداری کنید تا به ، محو و تار شدن پس زمینه کمک کند. بدین وسیله می‌توانید چین و چروک‌ها سایه‌های احتمالی و لکه های نورانی را پاک و این باعث می‌شود تا فرآیند پس از تولید کروماکی آسان تر شود.

اگر ریختگی زیادی در تصویر وجود دارد…

تاحد ممکن از ماسک گذاری استفاده کنید. همان طور که قبلا گفته شد اگر سوژه شما لباس سبزی به تن کرده یا جواهری دارد که نور را بازتاب می‌کند ممکن است شما بخواهید از ماسک گذاری دستی در آن ناحیه و قرار دادن فریم اصلی استفاده کنید. توصیه می‌کنیم قبل از حرکت بازیگر فریم اصلی خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید